woensdag 28 juli 2010

Spinazie-kokossoep

Eerlijk is eerlijk: meestal neem ik niet de moeite om verse spinazie te gebruiken in een gerecht. Het eindeloze wassen om te voorkomen dat je het zand tussen je tanden voelt knarsen - nee, dank je. Ik gebruik dus vaak diepvriesspinazie, waar in mijn ogen weinig mis mee is. Om de culipolitie enigszins gerust te stellen: ik maak alleen gebruik van simpelweg diepvriesspinazie, dus zonder toegevoegde room of iets dergelijks. Dat kan ik, indien gewenst, zelf wel regelen.
Toch voelde ik deze keer de noodzaak om verse spinazie te gebruiken. Waarom? Geen idee, wellicht toch het gevoel dat ik op deze blog iets verantwoords moet schrijven... en ook omdat het waarschijnlijk gewoon lekkerder was, met zo'n beetje de laatste verse spinazie van het seizoen.
De Popeye-groente werd gepureerd tot een soepje en gecombineerd met kokosmelk en groentebouillon. Waarop de culipolitie nu opnieuw naar lucht kan gaan happen: kokosmelk uit een pakje (mag vast niet, maar een verse kokosnoot was even niet voorhanden) en groentebouillon van een bouillonblokje. Hah!

Dit recept komt uit "Marie Claire / De 4 seizoenen keuken" van Michele Cranston.

1 kg spinazie
4 eetlepels olijfolie
2 uien, fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngesneden
½ theelepel komijn
500 ml groentebouillon
400 ml kokosmelk

Spoel de spinazie schoon onder een koude kraan, laat uitlekken en hak in grove stukken. Verhit de olijfolie in een grote pan op een gematigd vuur. Voeg ui, knoflook en komijn toe en fruit 5 minuten, totdat de uien glazig zijn.
Voeg de spinazie toe en bak 2-3 minuten mee met het deksel op de pan. Schud de pan zodat de spinazie gelijkmatig gaart. Als de spinaziebladeren diepgroen kleuren en wat zijn geslonken, neem je de pan van het vuur.
Doe de spinazie met de helft van de bouillon in een keukenmachine en pureer totdat er een gladde massa ontstaat. [Note: Ik gebruikte de staafmixer en dat ging prima]. Giet het mengsel vervolgens terug in de pan en roer er de kokosmelk en de overige bouillon door. Verhit de soep op een matig vuur en breng op smaak met zeezout en witte peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...