vrijdag 16 juli 2010

Zalmfilet tati

Het is bijna onvoorstelbaar, maar soms - ondanks de aanwezigheid van honderden kookboeken - weet ik niet wat ik zal gaan koken. En eveneens onvoorstelbaar: op zulke momenten krijg ik altijd een gouden tip van een klant. Neem vorige week: het was warm, de winkel was een sauna, ik kon geen salade meer zien, maar enige vorm van inspiratie om iets anders te bedenken ontbrak volledig. De gouden tip: zalm tati. Pardon? Nou gewoon, zalm tati uit "Rainarai - De nomadische keuken van Algerije".
Een perfect simpel gerecht, snel op tafel en een zalmpje is met warm weer nooit te versmaden. "Tati" betekent "zacht" (dat staat in het boek, mijn nomadisch Algerijns is niet echt goed) en dat is deze zalm ook. Ondanks de harissa. Wil je een wat pittiger visje, spring dan wat kwistiger om met deze rode peperpasta.

Voor 6 personen:
6 stukken zalmfilet van ca. 150 gr elk
3 tenen knoflook
½ bos koriander
1 theelepel harissa
1 eetlepel (geen typefout!) zeezout
1 eetlepel (opnieuw geen typefout) versgemalen peper
olijfolie

Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. Leg de stukken zalmfilet in een ondiepe ovenschaal. Pel en snipper de knoflook, snijd de koriander fijn en verdeel dit met de harissa, het zout en de peper over de vis. Giet er een scheut olijfolie over en masseer de kruiden aan alle kanten goed in.
Leg de zalmfilet weer naast elkaar in de schaal en stoof de filets in de oven in circa 8 minuten gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...