woensdag 28 september 2011

Varkensmedaillons met pruimen

Ik heb een enorm vertrouwen in Albert H., mijn trouwe thuis-bezorg vriend. Albert is de bijna-ideale man: hij doet braaf wat ik zeg, komt op de afgesproken tijd en neemt de lege flessen zonder morren mee. Ik ben altijd heel blij met Albert.
Behalve deze keer. Mijn vriend presteerde het namelijk om de bestelde creme fraiche niet te leveren, want dat was blijkbaar even op. Fijne actie, vooral als je een gerecht gaat bereiden waarin de creme fraiche een niet onbelangrijke rol speelt. Om toch het recept klaar te kunnen maken, moest ik dus alsnog de weg op, hetgeen nadrukkelijk niet gepland was. Albert en ik zijn nu even niet on speaking terms.
Toen ik uiteindelijk aan de slag kon, dacht ik halverwege het kookproces dat ik afstevende op een culinaire ramp. Vraag me niet waarom, want er ging eigenlijk niets mis, maar ik had er een raar gevoel over. Weet je, soms kun je ook iets té ver afdrijven van het originele recept. Het is fijn als je denkt dat je het allemaal wel even simpeler kunt oplossen, maar het is iets anders om het dan ook te doen.
Uiteindelijk kwam er geen ramp. Sterker, uiteindelijk kwam er een reuzelekker gerecht op tafel - en mijn (sterk vereenvoudigde) recept daarvan wil ik jullie niet onthouden!

Het origineel komt uit "Slow Cooking" van Joanne Glynn (Uitgeverij Terra), maar er is een beetje aan gesleuteld.

Voor 4 personen:
8 varkensmedaillons (filetlapjes)
16 gewelde pruimen, ontpit (van die plakkerige, verkrijgbaar bij AH en ook - normaal gesproken - bij Albert H.)
1 eetlepel olijfolie
45 gr roomboter
1 ui, fijngesneden
150 ml witte wijn
280 ml groentenbouillon
1 laurierblad
2 takjes tijm, blaadjes van de takjes gerist
200 ml creme fraiche

Neem een zware pan en verhit hierin de olie en de helft van de boter. Bak hierin de filetlapjes in ongeveer 5 minuten aan beide zijden goudbruin (ik deed dat in 2 partijen). Haal het vlees uit de pan en houd warm onder aluminiumfolie.
Doe de resterende boter ook in de pan en fruit hierin op matig vuur de ui. Schraap met een houten lepel goed de vleesrestjes van de bodem los. Voeg de wijn toe, breng het geheel aan de kook en laat dit 2 minuten doorkoken. Voeg dan de bouillon, het laurierblad en de tijm toe en laat dit ongeveer 10 minuten zachtjes koken (dan is het tot ongeveer de helft ingekookt). Roer de creme fraiche en de pruimen erdoor, leg de varkenslapjes terug in de pan (inclusief alle vleessappen die zijn vrijgekomen!) en laat de saus nog circa 8 minuten koken. Verwijder het laurierblad en serveer de lapjes met bijvoorbeeld gekookte spaghetti.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...