zaterdag 3 september 2011

Koekjes met chocolade, pecannoten en ahornsiroop

Omdat ik meestal bak uit m'n vrij omvangrijke collectie Amerikaanse kookboeken, ben ik gewend om te werken met het trio bloem / bakpoeder / baksoda (of: dubbelkoolzure soda, of: zuiveringszout, of: natriumbicarbonaat). In Nederlandse boeken is dit trio meestal vervangen door 1 ingredient: zelfrijzend bakmeel, soms met een beetje extra bakpoeder erbij. Maakt niet uit, het Amerikaanse trio en het Hollandse zelfrijzend bakmeel zijn vergelijkbaar.
Wat ik dan wel een beetje vreemd vind, is als er in een recept alleen bloem gebruikt wordt en verder niets. Ik kon het dus ook niet laten om een heel klein beetje bakpoeder en baksoda toe te voegen aan dit recept. Wellicht geheel overbodig, maar ik denk toch (eigenwijs als ik ben) dat de koekjes er iets luchtiger van worden - ik was in ieder geval erg te spreken over deze chocolate chip cookies met pecan en ahornsiroop!

Het recept komt uit "Basic Kitchen / Chocolade" van Trish Deseine (Uitgeverij Terra).

Voor ongeveer 25 koekjes:
150 gr rietsuiker
170 gr zachte gezouten roomboter
2 eetlepels ahornsiroop
1 geklopt ei
280 gr bloem
½ theelepel bakpoeder
½ theelepel baksoda
60 gr chocolade, grof gehakt (ik gebruikte pure chocolade, 77%)
40 gr pecannoten, fijn gehakt (of: macademianoten of hazelnoten)

Verwarm de oven voor op 190 graden Celcius.
Klop de boter met de suiker en de ahornsiroop tot het romig en luchtig is (in de keukenmachine of met een handmixer). Laat de machine verder kloppen en voeg het ei toe. Zet de machine uit en voeg de bloem, het bakpoeder, het baksoda, de chocolade en de noten toe en vermeng alles met een houten lepel. Vorm een worst van dit deeg (ongeveer 15 cm lang) en wikkel dit strak in huishoudfolie. Leg de rol 5-6 uur in de koelkast en snijd er dan plakjes van (½ cm dikte). Leg de plakjes op een met bakpapier bekleed bakblik en bak ze in ongeveer 10 minuten goudbruin. Laat de koekjes afkoelen op een rooster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...