woensdag 26 oktober 2011

Kokosrijst met krab en limoen

Schreef ik laatst nog over een (voor mijn doen) bewerkelijk recept, vandaag heb ik weer iets dat (a) eenvoudig is, (b) snel klaar is en (c) verrassend goed smaakt. Mijn soort recept!

Deze kokosrijst komt uit het nieuwste boek van Sophie Dahl ( "Van seizoen naar seizoen" / Carrera Culinair) . Er is altijd vrij veel kritiek op de-kleindochter-van, maar ik heb wel een zwak voor haar. Zeker, in haar tv-programma's komt ze over als een quasi-intellectuele Nigella-kloon, maar ik zie daar de humor wel van in (ik hoop dat ze dat zelf ook doet).
Met haar recepten is echter weinig mis, en hoewel ze dit zelf als een 'lentegerecht' betitelt, vind ik dat je dit elk moment van het jaar kunt eten. Even een opmerking vooraf: gebruik vooral vers krabvlees als je daartoe de gelegenheid hebt. Ik gebruikte echter een blikje, waar toevallig (?) exact de vereiste 170 gr in zat.

Voor 2 personen:
1 eetlepel plantaardige olie
1 theelepel (gemalen) korianderzaad
1 theelepel (gemalen) komijn
1 kleine ui, fijngehakt
1 kleine rode Spaanse peper, zonder zaadjes, fijngehakt
1 lente-uitje, fijngehakt
200 ml kokosmelk
300 - 400 ml visbouillon
275 gr basmatirijst
(zee)zout en versgemalen zwarte peper
170 gr gekookt wit krabvlees
1 handje verse koriander, grof gehakt
sap en geraspte schil van 1 limoen

Neem een grote pan met een goed-passend deksel. Verhit de olie in de pan en fruit hierin het korianderzaad en de komijn. Voeg na een minuutje de ui, de Spaanse peper en het lente-uitje toe en bak dit een paar minuten mee (blijf goed roeren). Giet dan de kokosmelk en de visbouillon (begin met 300 ml bouillon) in de pan en doe de rijst erbij. Breng het geheel aan de kook, leg het deksel op de pan en draai het vuur laag. Laat de rijst 10-12 minuten koken en controleer af en toe of er nog voldoende vloeistof is (ik gebruikte wat extra visbouillon). Als de rijst gaar is, kan de pan van het vuur genomen worden. Schep de rijst om en voeg het krabvlees, de verse koriander en het sap en de rasp van de limoen toe. Heerlijk en snel klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...