woensdag 12 oktober 2011

Vijgenjam

Mijn vriendinnetje C. zie ik helaas niet zo vaak, maar ze is een groot fan van Cook & Book en trouw volger van alle activiteiten. Onze gesprekken gaan onveranderlijk over eten en drinken en we staan samen uren in de keuken. C. is zo lief geweest om 2 gastartikelen voor dit blog te schrijven. Het eerste artikel vind je hieronder. Even voor de duidelijkheid: C. woont in Zwitserland en verblijft ook een groot gedeelte van haar tijd in Frankrijk en Italië.

In onze tuin in Italië staat een grote vijgenboom. Meestal missen we de oogst omdat we er dan op de één of andere manier net niet zijn. Dit jaar was het gelukkig anders. Een dag voordat ik zelf naar ons huisje reed, kreeg ik maar liefst 3 sms’jes van mijn vriend - die niet van vijgen houdt - en in alle 3 beschreef hij hoe fantastisch de vijgen aan onze boom waren. Gedurende de rit had ik 6 uur de tijd om te bedenken wat ik allemaal met die vijgen zou gaan doen. Nadat ik de vijgen geproefd had besloot ik er jam van te maken.
Makkelijker gezegd dan gedaan? Valt mee: het is ook zonder allerlei keukenmachines prima te doen. Alleen een weegschaal was wel handig geweest....

Voor 12 potjes van 0,15 ltr en 6 potten van 0,25 ltr (dus 3,3 liter):
3,5 kg vijgen
1 kg fijne suiker
3 zakjes Fruttapec (= pectine)
(mocht je dat niet kunnen krijgen, vervang dan de suiker en Fruttapec door geleisuiker: voor een iets zoetere variant 1 kg en anders zoveel minder als je lekker vindt)
rasp van 1 citroen
sap van 1 citroen
2 vanillestokjes
glazen potjes

Begin met de glazen potjes te steriliseren door ze in een ruime pan met water uit te koken.
Vierendeel de vijgen en haal de schil er af. Mochten er wat stukjes schil achterblijven is dat geen probleem. Snijdt het binnendeel van de vijgen uit de partjes (het witte deel weg doen) en doe ze in een ruime pan. Doe er een klein scheutje water bij, citroenrasp en -sap en suiker. Breng aan de kook. In de tussentijd de vanillestokjes uitschrapen, schraapsel aan de vijgen toevoegen en de gehalveerde stokjes even laten meekoken.
Zodra de jam begint in te dikken, nog even laten doorkoken, vanille bonen verwijderen en dan de potjes met jam afvullen. De potjes afsluiten en direct na het vullen omkeren en zo laten afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...