zaterdag 8 oktober 2011

Papillote-zalm met sinaasappelsap, sojasaus en witlof

Net nu ik een enthousiast stukje wil schrijven over deze papillote-zalm met sinaasappelsap en witlof, bedenk ik mij dat dit recept wel heel erg lijkt op de papillote-zalm met sinaasappelsap en witlof waar ik eerder dit jaar over schreef. Oh well, never mind... De overige ingredienten wijken wel af en geven de twee gerechten verschillende smaken, dus het kan best. Maar wellicht moet ik in mijn receptkeuze toch eens wat minder terugvallen op de bekende favoriete smaakcombinaties... da's ook wat spannender voor jullie, de trouwe lezers van dit blog!

Hoe dan ook: dit is lekker en gemakkelijk! Het recept komt uit "Neem 5 ingredienten" van James Tanner (Kosmos Uitgevers) en voor de rekenaars onder de trouwe lezers: ja, er is een zesde ingredient. Dat is namelijk de witlof - door mij persoonlijk toegevoegd. Want (a) witlof is lekker, (b) witlof is gezond, (c) witlof combineert heel fijn met zalm en sinaasappel (dat moge inmiddels duidelijk zijn) en (d) een mens moet op een dag voldoende groente eten.

Voor 2 personen:
sap van 3 sinaasappels
geraspte schil van 1 sinaasappel
1 eetlepel donkere sojasaus
1 rood chilipepertje, fijngehakt
3 lente-uitjes, in ringetjes
2 zalmfilets (á circa 150 gr per stuk)
2 stronken witlof
olijfolie
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.
Neem een kommetje en roer hierin het sinaasappelsap, de sinaasappelrasp, de sojasaus, het pepertje en de lente-uitjes door elkaar.
Neem 2 dubbele lagen aluminiumfolie (je maakt 2 pakketjes) en bestrijk de binnenkant met olijfolie (zodat er niets aan het folie gaat vastkleven). Verwijder de harde kern uit de witlof en snijd de stronkjes (één per persoon) in dunne reepjes. Leg de witlof op het folie en giet er een beetje van de sinaasappelmix bij.
Leg de zalmmoten bovenop de witlof en kruid de zalm met zout en peper. Giet dan de rest van de sinaasappelmix erbij (let even op dat de randen van de folie-pakketjes iets omhoog staan, anders wordt het een kliederboel). Vouw de pakketjes dicht (helemaal luchtdicht).
Zet de pakketjes op het rooster in de oven en bak ze in 20 minuten volledig gaar. Ik serveerde de zalm met zilvervliesrijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...