zaterdag 29 oktober 2011

Pindakaaskoekjes revisited

Hoewel ik geen liefhebber ben van noten, houd ik wel van Nutella en pindakaas. En ook heel veel van satésaus. Oh, en de combinatie van Nutella & pindakaas als broodbeleg is onovertroffen. Maar zet me pinda's en hazelnoten "kaal" voor m'n neus en ik kan er moeiteloos weerstand aan bieden.
M'n pindakaasverslaving resulteerde al eens in een blog over pindakaaskoekjes. Vandaag schrijf ik over... pindakaaskoekjes! Ik krijg er namelijk nooit genoeg van en dit is een ander recept. Nou ja, een ietsepietsie ander recept. Het komt uit "Het Hummingbird bakboek" van Tarek Malouf (Veltman Uitgevers), dat verkrijgbaar is in de winkel.
Als typisch Amerikaans koekje is het knapperig van buiten, maar taaiig van binnen (ieder koekje met het predicaat "chewy" trekt mijn onmiddellijke aandacht). Ik heb het recept wel duidelijk gezonder gemaakt dan het origineel, want in plaats van 75 gr gehakte pure chocolade gebruikte ik 75 gr havervlokken. Reuze verstandig, maar mocht je besluiten om toch lekker de chocolade toe te voegen: mijn zegen heb je!

Voor circa 25 stuks:
225 gr roomboter, op kamertemperatuur
200 gr fijne kristalsuiker
200 gr lichtbruine basterdsuiker
2 eieren
½ theelepel vanille-extract
240 gr pindakaas met stukjes noot
340 gr bloem
2½ theelepel baksoda
½ theelepel zout
75 gr havervlokken

Verwarm de oven tot 170 graden Celsius.
Klop de boter en de beide soorten suiker tot een bleke, romige massa. Voeg één voor één de eieren toe en daarna de vanille en de pindakaas. Roer daarna de bloem, het baksoda en het zout erdoor en klop tot er een zacht deeg is ontstaan. Schep als laatste de havervlokken erdoor (dit kost enige kracht, of misschien ben ik gewoon niet getraind genoeg).
Schep hoopjes deeg op een bakplaat die is bekleed met bakpapier. Houd voldoende afstand, want de koekjes lopen uit. Bak ze 10 minuten in de oven, laat ze even afkoelen op de bakplaat en laat ze vervolgens helemaal koud worden op een rooster. Ga ze daarna lekker opeten en denk niet aan de enorme lading calorieën...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...