maandag 15 maart 2010

Pindakaaskoekjes!

Nu ik de smaak van het koekjes bakken weer helemaal te pakken heb, heb ik acuut teruggegrepen op een oude favoriet: pindakaaskoekjes. Al talloze keren gemaakt: met gewone pindakaas, met extra romige pindakaas, met pindakaas met stukjes pinda's - altijd lekker! Binnenkort ga ik een variant met dulche de leche uitproberen en als dit een succes wordt laat ik het zeker weten, maar nu zal ik het even bij het basis recept houden. Het komt uit mijn geliefde "Cookies" boek van Williams Sonoma; helaas niet verkrijgbaar in Nederland.
Het deegje is snel gemaakt, maar moet daarna minimaal 2 uur in de koelkast rusten. Beter nog: een dag / nacht. Enige planning is dus op z'n plaats...

Ingredienten (voor circa 30 koekjes):
125 gr ongezouten boter, gesmolten
105 gr lichte basterdsuiker
125 gr suiker
315 gr romige pindakaas
1 groot ei
1 theelepel vanille extract
220 gr bloem
½ theelepel bakpoeder
½ theelepel baksoda
½ theelepel zout

Gebruik een electrische mixer (snelheid: medium) of een houten lepel om in een schaal de gesmolten boter, basterdsuiker, suiker, pindakaas, ei en vanille goed te vermengen.
Zeef de bloem, bakpoeder, soda en zout in een andere schaal. Vermeng dan (in circa 3 stappen) de bloem met het botermengsel met de mixer (snelheid: laag) of de houten lepel. Meng niet te lang! Dek dan de schaal af en zet het deeg minimaal 2 uur in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. Vorm - met vochtige handen - balletjes met een doorsnede van circa 2½ cm van het deeg. Leg de balletjes op circa 5 cm afstand van elkaar op een ingevette (of met bakpapier beklede) bakplaat. Neem dan een (vochtige) vork en druk de balletjes voorzichtig iets in.
Bak de koekjes 12-15 minuten. Laat ze kort op de bakplaat afkoelen en verplaats ze dan naar een rooster om volledig koud te worden.

Ik zeg verder niets! Er zou dan namelijk een erg enthousiast verhaal met veel uitroeptekens (!!!) volgen, maar ik beperk me tot een advies: MAKEN - dan snappen jullie direct wat ik bedoel. Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...