woensdag 24 maart 2010

Aziatische zalm met groentereepjes

Nu we het winterweer dan toch echt achter ons schijnen te hebben gelaten, krijg ik direct weer zin in vis. In de winter eet ik dat niet zo vaak (te weinig), maar als de temperaturen oplopen verandert dat. Afgelopen weekend maakte ik een Aziatisch getint visje klaar, gecombineerd met erg gezonde groentes en quinoa.
Quinoa, dat was een primeurtje voor me, want dat had ik nog nooit gegeten. Het is een graansoort en je kunt het eten zoals je rijst of couscous zou gebruiken. Je koopt het bij de natuurwinkel, 15 minuten koken, niets moeilijks aan. Is het bijzonder? Nou nee, niet echt - maar dat is droge rijst ook niet. Quinoa zit boordevol vezels, ijzer en magnesium en het is bovendien glutenvrij. Kortom: het is angstaanjagend verantwoord. Jammer dat ik vergeten had er een fotootje van te maken. Ik werd namelijk te zeer in beslag genomen door dit zalmpje:

Het recept heet officieel "Orientaalse vis en papilotte" (4 personen) en komt uit de "Vis- en schelpdierenbijbel". Deze keer heb ik me vrij braaf aan de aanwijzingen gehouden, maar in plaats van bakpapier heb ik aluminiumfolie gebruikt om de pakketjes van te maken. Ik heb voor 2 personen gekookt en dus slechts de helft van de groenten en zalm (aan 1 stuk) gebruikt. Ik heb wel de volledige hoeveelheid limoen-vissaus gemaakt en met het resterende vocht de quinoa op smaak gebracht.

2 worteltjes, in dunne reepjes
2 courgettes, in dunne reepjes
6 bosuitjes, in dunne ringetjes
1 stukje gemberwortel van 2½ cm, geschild en in dunne reepjes
1 limoen
2 tenen knoflook, dun gesneden
2 eetlepels teriyakimarinade of nam pla (Thaise vissaus)
1-2 theelepels heldere sesamolie
zwarte peper
4 zalmfilets van elk ongeveer 200 gr

Schil met een zesteur kleine reepjes van de limoenschil. Doe de limoen bij de knoflook en gember in een kommetje.
Pers de limoen uit. Meng de teriyakimarinade / vissaus, het limoensap en de sesamolie in een kom.
Verwarm de oven voor op 220 graden Celcius. Leg vast ruime vellen aluminiumfolie (dubbel) klaar, voor iedere filet afzonderlijk. Bestrooi de zalm met peper en leg hem midden op het vel aluminiumfolie. Strooi over elke zalmfilet een kwart van het gembermengsel en stapel daar bovenop een kwart van de groentereepjes. Schep vervolgens een kwart van de teriyaki-vissaus erover.
Vouw de randen van het alumiumfolie naar elkaar toe en frommel het goed dicht. Leg de zalmpakketjes op een bakplaat en bak ze, afhankelijk van de dikte van de filets, 12-15 minuten in de oven. Leg de pakketjes op de borden en serveer er rijst of quinoa bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...