dinsdag 9 maart 2010

Mexicaanse bonenschotel met rookworst

Omdat mijn vorige experiment zo goed bevallen was, besloot ik dat de rookworst in de herhaling mocht. Uiteindelijk zijn de temperaturen dusdanig dat rookworst nog best kan. Op zoek dus naar een receptje waarin mijn nieuwe lieveling een hoofdrol zou vervullen.

Uiteindelijk stuitte ik in "Lekker leven" - het magazine van Super De Boer, editie januari 2010 - op iets interessants. Leuk blaadje overigens, net als de "Allerhande" (AH) en "Boodschappen" (Deka). Ik ben heus niet roomser dan de paus - uiteraard probeer ik zoveel mogelijk uit boeken uit de winkel te koken, maar ik lees en probeer alles. Als het maar lekker is!

Het recept is door mij een beetje aangepast, omdat ik nu eenmaal een groot zwak heb voor de chilibonen (pintobonen in chilisaus) van AH. Raar... die stonden niet vermeld in het Super-recept, maar dat heb ik eigenhandig veranderd:

Ingredienten (voor 4 personen):
1 prei, in fijne ringen
1 rode paprika, in blokjes
2 eetlepels olijfolie
2 blikken chilibonen (a 400 gr)
1 theelepel sambal badjak
zout
1 ambachtelijke rookworst (fijn of grof, 280 gr)
200 ml zure room
½ zak tortilla chips naturel
100 gr geraspte belegen kaas

Verwarm de oven voor op 220 graden Celcius (hetelucht 200 graden Celcius).
Bak de prei en de paprika circa 5 minuten in de olijfolie zacht. Voeg dan de chilibonen (niet afspoelen!) aan het preimengsel toe. Breng het geheel op smaak met de sambal en zout en doe het mengsel dan in een ovenschaal. Verdeel de zure room over de ovenschaal. Strooi dan de tortilla chips erover en tenslotte de kaas. Laat de kaas in de oven in circa 15 minuten smelten en goudbruin kleuren.
Wel in de tussentijd de rookworst in net-niet-kokend water, zo'n 10 minuten. Snijd de rookworst in stukken en serveer de bonenschotel met de rookworst.

Persoonlijk vind ik de chilibonen niet overdreven scherp en dus doe ik er graag nog een theelepeltje sambal bij. Als je je niet kunt vinden in het motto "hoe heter, hoe beter" - laat de sambal dan maar achterwege.
Opmerking bij de eerste foto: nee, die fles "Oude Kaap" heeft niets met het recept te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...