zaterdag 20 maart 2010

Salade met linzen, geitenkaas en gedroogde tomaatjes

Tot een paar maanden geleden at ik op koopavonden in de winkel altijd een supermarkt-maaltijdsalade. Ik kan daar namelijk niets opwarmen en zo'n salade is dan een uitkomst (want er is wel een koelkast). Het is alleen wel zo dat je na zo'n 1½ jaar alle salades meerdere keren hebt gegeten en dan wil je wel eens wat anders. De salades worden nu dus thuis gemaakt en dat geeft de gelegenheid om eindeloos te varieren en experimenteren.
Een paar weken geleden had ik al het plan om deze salade met linzen, geitenkaas en gedroogde tomaatjes te maken. Er was alleen een probleempje: ik had nog geen boodschappen gedaan en dus had ik geen geitenkaas, geen gedroogde tomaatjes en ook geen peterselie. Ik maakte toen een variant met feta en tomatentapenade (en sloeg de peterselie maar over) en tot mijn niet geringe verbazing smaakte het ook nog goed! Reden genoeg om het gerecht opnieuw te maken: dit keer exact volgens recept.

Ik gebruikte deze keer gedroogde linzen (die had ik nog wel in huis en moesten op), maar persoonlijk zweer ik normaal bij de ingeblikte linzen van Bonduelle. Verwarm de linzen dan wel eerst (kieper ze dus niet direct uit blik in de salade), want als ze warm zijn nemen ze de olijfolie beter op. Je kunt deze salade trouwens zowel lauwwarm als koud eten. Het recept komt uit "Snel en simpel" van Ainsley Harriott - beter bekend als de immer schaterende presentator van "Ready Steady Cook".

Voor 4 personen (volgens Ainsley, volgens mij voor 2 personen met mijn eetlust):
225 gr Puy-linzen, afgespoeld met koud water
2 sjalotten, in dunne ringetjes
50 gr zongedroogde tomaten op olie, uitgelekt
175 gr geitenkaas (rol), in blokjes
25 gr grof gehakte verse (blad)peterselie
4 eetlepels olijfolie extra vergine
zeezout, versgemalen zwarte peper

Strooi de linzen in een pan met 600 ml water met zout. Breng het water aan de kook, draai het vuur lager en kook de linzen zachtjes in 15-20 minuten net gaar (NB: in mijn geval hadden de linzen die 20 minuten wel nodig!). Laat ze goed uitlekken.
Verhit intussen 1 eetlepel van de olie in een koekenpan en fruit hierin de sjalotten in 4-5 minuten glazig. Schep ze in een slakom en roer de linzen, de rest van de olie en de tomaten erdoor. Laat de salade afkoelen.
Schep wanneer de linzen zijn afgekoeld tot kamertemperatuur voorzichtig de geitenkaas en peterselie erdoor. Breng de salade op smaak met zout en peper en serveer hem meteen.

Tip van Riejanne: ik heb 1 eetlepel olijfolie vervangen door 1 eetlepel olie uit het potje van de gedroogde tomaatjes. Dat geeft toch nog even meer smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...