vrijdag 26 maart 2010

Taboulé met geroosterde paprika en bosui

De koopavondsalade was deze week taboulé. Dit is een gerecht uit de Libanese keuken en je maakt het met bulgur. Typisch, dat had ik niet in huis, dus maakte ik deze salade met couscous. Dan mag je het waarschijnlijk geen taboulé meer noemen, maar dat doe ik toch. Omdat het verder wel helemaal aan de beschrijvingen van een echte taboulé voldoet (volgens Wikipedia): uien, olijfolie, citroensap, munt. Oh, er horen eigenlijk ook tomaten in. Jammer. Voor mij blijft het toch taboulé.
Ik geef ruiterlijk toe: ik was te lui om de paprika's zelf te roosteren. Ze kwamen uit een potje... Verder is het een kinderlijk eenvoudig recept, er komt alleen wel het nodige snijwerk bij kijken.

Het recept (maaltijdsalade voor 2 personen of bijgerecht voor 4 personen) komt uit "Kook ook / Salade":

175 gr couscous of bulgur
sap van 2 citroenen
1 pot geroosterde paprika's (ca. 400 gr), in blokjes
4 bosuitjes, in ringetjes
4 eetlepels fijngesneden koriander
½ theelepel gemalen komijn
2 eetlepels fijngesneden munt
3 eetlepels olijfolie extra vergine
zout, peper

Overgiet de couscous / bulgur met 175 ml heet water en laat de korrels wellen (10 minuten voor de couscous, 30 minuten voor de bulgur). Wrijf de korreltjes met de vingertoppen los.
Schep de couscous / bulgur, het citroensap, de paprika, bosui, koriander, komijn, munt en olie door elkaar. Breng de salade op smaak met zout en peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...