zaterdag 6 maart 2010

Tajine met kip, appel en pruimen

Eerder deze week maakte ik dit tajine-gerecht met kip, appel en pruimen. Zonder tajine, want die bezit ik niet. Eigenlijk wel grappig, want ik heb inmiddels al talloze klanten verwezen naar Het Kookeiland om daar een exemplaar aan te schaffen, maar zelf gebruik ik nog altijd mijn oude, vertrouwde stoofpan! Daar is overigens niets mis mee; werkt ook.

Tot een aantal jaren geleden kookte ik nooit Noordafrikaans. Er zitten een aantal smaken in die mij niet zo liggen, zoals het veelvuldig gebruik van amandelen (ik ben geen liefhebber van noten) en gedroogde abrikozen (kan ik niet verklaren, maar vind ik niet lekker). Inmiddels heb ik oplossingen hiervoor gevonden (recepten met amandelen vallen af ;-) en gedroogde abrikozen worden vervangen door gewelde pruimen) en vind ik de Noordafrikaanse gerechten heerlijk! Ik ben gek op harissa, couscous, tahini, za'atar, kikkererwten, munt, koriander, kaneel. Spannende combinaties van zoet en hartig...

De oorsprong van dit recept is een beetje onduidelijk. Ik heb het opgeschreven in m'n trouwe "In cucina" aantekenboekje en het komt (geloof ik) oorspronkelijk uit een Libelle of een Margriet. Zeker is dat ik het originele recept een beetje veranderd heb, zodat het er nu zo uitziet:

Ingredienten (voor 4 personen):
4 kippenbouten, gehalveerd (ik gebruikte drumsticks)
4 eetlepels olijfolie
1 teentje knoflook, fijngehakt
250 gr ontpitte, gedroogde pruimen, in kleine stukjes
3 appels, Golden Delicious, in grove stukken
2 uien, gesnipperd
1 theelepel gemberpoeder
½ theelepel gemalen kaneel
1 kaneelstokje
zout, peper

Bak de kipdelen in de olie rondom bruin in de tajine. Voeg ui, knoflook, gemberpoeder, kaneel (poeder en stokje) en zout en peper naar smaak toe. Schenk zo veel water in de pan dat de kip half onder komt te staan. Dek de tajine af en stoof het gerecht circa 45 minuten op halfhoog vuur.
Voeg dan de appels en pruimen toe en stoof het gerecht afgedekt nog circa 30 minuten. Voeg, als het gerecht te droog wordt, wat extra water toe.
Serveer met couscous.

Variatie: vervang de gemberpoeder en kaneel eens door het Marokkaanse specerijenmengsel ras-el-hanout.

2 opmerkingen:

  1. Prei combineert geweldig met pruimen. Het proberen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip; dat ga ik zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...