dinsdag 27 maart 2012

Stevig ontbijt-energiedrankje

Bananen, not my cup of tea. Je maakt me echt niet gelukkig met zo’n klef geel geval. Merkwaardig genoeg vind ik bananen wél lekker als ze gepureerd ergens mee gemengd worden (maar dan ook echt gepureerd, er mogen geen stukjes meer in zitten). Ik word bijvoorbeeld heel blij van bananenmuffins. Ja, de logica is heel ver te zoeken – ik snap het zelf ook niet.
Afijn, in dit energiedrankje (wat ook prima te gebruiken is als ontbijtdrankje) gaat een gepureerde banaan. Heel fijn, dan lust ik het dus ook. De havervlokken zorgen voor wat stevigheid in de maag en verder zijn er vooral heel veel vitamientjes door de mango en het sinaasappelsap. Gezond en lekker, wat wil je nog meer?

Dit recept komt uit “Smoothies” van Joanna Farrow (Veltman Uitgevers, verkrijgbaar in de winkel)

Voor 2 glazen:
1 banaan
1 kleine mango
1 grote sinaasappel
1½ eetlepel havervlokken
1 eetlepel sesamzaadjes
2-3 theelepels honing

Strooi de havervlokken in een hittebestendige kom. Giet er ongeveer 120 ml kokend water op en laat de vlokken 10 minuten weken. Giet dan het water af en schep de havervlokken in een blender of keukenmachine en maal fijn.
Pel de banaan en breek deze in stukken. Schil de mango en snijd het vruchtvlees van de pit. Doe de banaan en de mango bij de havervlokken in de blender en pureer alles.
Pers de sinaasappel uit en doe het sap eveneens in de blender, samen met de sesamzaadjes en de honing. Mix nog even kort tot een romig en glad drankje is ontstaan.
Goedemorgen!

2 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar, dat iets niet lekker vinden, behalve als... Ik heb dat met tomaten. Rauw, waar dan ook in, doe je me er geen plezier mee. Maar in (Chinese) tomatensaus, Italiaanse saus voor pizza of pasta, in curry's, allemaal prima. Mijn uitdaging blijft voor elk mogelijk ingrediënt dat "behalve alsje" te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja....! Merkwaardige afwijking - hebben we dus allebei last van! Ik gruwel bijvoorbeeld ook van hazelnoten (nou ja, alle soorten noten eigenlijk), maar ben verslaafd aan Nutella....

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...