dinsdag 10 juli 2012

Italiaanse kip uit de oven

Gerechten waarin veel knoflook wordt gebruikt, stellen mij altijd weer voor een dilemma – en ik ben daarin vast niet de enige. Aan de ene kant: knoflook is superlekker en gezond en als je het weglaat (of het aantal teentjes reduceert) mis je toch echt wel wat. Aan de andere kant: ik heb een winkel en ik wil uiteraard geen klanten wegjagen vanwege de knoflookwalmen…

Meestal kies ik voor de oplossing waar het voorgeschreven aantal teentjes ruwweg wordt gehalveerd – wel (een beetje) de smaak, geen overweldigende luchten. Voor dit recept koos ik echter een andere aanpak: de 8 tenen knoflook die Donna Hay voorschrijft, zijn er allemaal in gegaan. De tenen blijven echter heel en kunnen dus aan het einde van de kooktijd probleemloos weer verwijderd worden. Zo kunnen ze dus toch hun smaak afgeven, maar je krijgt geen halve bol knoflook binnen!


Voor 2 personen:
250 gr kerstomaten, gehalveerd
2 lente-uitjes, in stukken van ongeveer 2 cm
120 gr pancetta, blokjes of plakjes
2 eetlepels verse oreganoblaadjes
8 tenen knoflook
1 eetlepel olijfolie
2 kipfilets van circa 200 gr per stuk, in grove stukken
80 gr zwarte olijven
grofgemalen zwarte peper
verse basilicumblaadjes, verscheurd
fijngeraspte Parmezaanse kaas

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Neem een ruime ovenschaal en doe hierin de tomaten, de uien, de pancetta, de oregano, de knoflook en de olijfolie. Schep goed om met 2 lepels en zet de schaal 25 minuten in de oven. Voeg dan de kip en de olijven toe en bestrooi met peper. Vermeng opnieuw goed en bak het geheel nog 20 – 25 minuten (tot de kip gaar is). Bestrooi met de basilicumblaadjes en rasp de Parmezaanse kaas erover.

Ik serveerde deze kipschotel met (in de schil) gekookte nieuwe krieltjes met een sausje van 1 theelepel geraspte mierikswortel en 2 eetlepels magere yoghurt.

Opmerking:
Ik heb echt een probleem met olijven! Als snack bij de borrel: graag! In m’n eten: nee, dank u. Ik heb de olijven er dan ook uitgelaten, maar tegelijk met de kip een snufje zeezout toegevoegd – want als je ze uit dit recept verwijdert, gaat er ook wat van de zoute smaak verloren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...