zaterdag 28 juli 2012

Lasagne met kalfsvlees en paprika

Mag ik op deze plek even ongegeneerd reclame maken voor m’n winkel en een specifiek boek dat daar wordt verkocht? Ik probeer (echt!) oprecht om de trouwe lezers van dit blog nooit het gevoel te geven dat ik bepaalde boeken probeer te slijten – maar dat gevoel zou nu misschien toch even kunnen komen.
Maar ik doe het toch.

Het zit namelijk zo: omdat Fontaine Uitgevers een feestje viert (ik meen dat ze 10 jaar bestaan), zijn ze zo vriendelijk geweest om een aantal van hun titels in prijs te verlagen. Ik zal jullie niet vermoeien met een complete opsomming (dat zou wél nadrukkelijk pluggen zijn), maar ééntje móet ik even noemen: “365 goede redenen om aan tafel te gaan” van Stéphane Reynaud. Een geweldig boek! Geloof me, deze dikke pil is een echte aanrader.
Het boek kostte tot een paar weken geleden nog EUR 29,95 – maar het feestprijsje is slechts EUR 14,95. Belachelijke prijs! Allemaal toeslaan dus!

Het boek is verkrijgbaar in de winkel en als jullie het hebben opgehaald kunnen jullie meteen aan de slag. Met de boeuf bourguignon bijvoorbeeld, of anders met deze heerlijke lasagne!

Voor 6 personen (ik maakte de helft):
4 kalfsoesters, in blokjes
2 rode paprika’s, in blokjes
2 groene paprika’s, in blokjes
3 uien, gesnipperd
3 tomaten, in grove stukken
olijfolie
50 gr roomboter
50 gr bloem
600 ml (halfvolle) melk
mespunt nootmuskaat
200 gr schapenkaas, geraspt
200 gr lasagnevellen, voorgekookt
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Neem een grote braadpan, doe er 2 eetlepels olijfolie in en bak het vlees en de uien erin aan. Voeg de paprika’s en de tomaten toe en laat het geheel in ongeveer 20 minuten tot een saus koken (voeg eventueel wat water toe als de saus te droog dreigt te worden). Breng op smaak met zout en peper.
Maak in de tussentijd de bechamelsaus: smelt de boter in een pannetje, roer het bloem erdoor en laat dit (al roerend) ongeveer 3 minuten pruttelen. Voeg dan beetje bij beetje de melk toe en roer stevig door. Breng op smaak met de nootmuskaat en laat de saus 5 minuten zachtjes koken.
Neem dan een ovenschaal en schep er een laagje vleessaus in. Doe daar bovenop een laag bechamelsaus, dan een laag kaas en tenslotte een laag lasagnebladen. Herhaal dit nog 2 keer en eindig met een laag geraspte schapenkaas.
Bak de lasagne 30 minuten in een op 180 graden Celsius voorverwarmde oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...