zaterdag 13 augustus 2011

Rijstsalade met rivierkreeftjes en limoen-honingdressing

Eindelijk weer eens een koopavondsalade die het waard bleek om op deze plek te schitteren. Zolang ik braaf een recept uit een boek volg, gaat alles prima. Zodra ik echter zelf een salade "bedenk" (nou ja, het komt er meestal op neer dat de restanten uit de koelkast verwerkt worden), is het resultaat niet bepaald geweldig. Deze keer had ik er beter over nagedacht en dus kondig ik hier met trots deze lekkere salade aan - zelf bedacht!

Voor 2-3 personen:
150 gr basmatirijst
100 gr rivierkreeftjes
50 gr chorizo, in kleine blokjes
1 groene paprika, in kleine blokjes
3 lente-uitjes, in dunne ringetjes
¼ komkommer, zaadlijsten verwijderd, in kleine blokjes
rasp van 1 limoen
sap van 1½ - 2 limoenen
2 eetlepels honing
5 eetlepels plantaardige olie
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en laat afkoelen.
Doe de rijst in een grote kom en voeg de rivierkreeftjes, chorizo, paprika, lente-uitjes en komkommerblokjes eraan toe. Schep voorzichtig door elkaar.
Roer of schud (ik gebruik vaak een oud jampotje, of Jamie's flavour shaker) een dressing van de limoenrasp, het limoensap, de honing en de olie. Breng de dressing op smaak met zout en peper en giet over de rijst. Vermeng voorzichtig (anders vallen de rivierkreeftjes uit elkaar) en laat - indien mogelijk - de smaken even een uurtje intrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...