donderdag 20 januari 2011

Het glorieuze einde van Stampertje: Konijn met pruimen

Ik ben part-time vegetarier. Dat betekent dus dat ik af en toe een dagje vegetarisch eet, gewoon omdat ik het lekker vind. Full-time is geen optie, daarvoor houd ik te veel van vlees. Vooral wild, al maak ik dat maar zelden thuis (maar: neem me mee naar een restaurant en - voorspelbaar als ik ben - het is bingo). Een uitzondering hierop vormt konijn. Dat kan zo heerlijk staan te pruttelen... en er kan gegarandeerd niets misgaan. Volledig risicoloos wild bereiden - met geweldig lekker resultaat!

Het recept voor dit konijntje met pruimen haalde ik uit "De keuken van ons moeder / Het culinair erfgoed van Belgie" van F. Verheyden (uitgeverij Exhibitions International), maar ik heb er wel het nodige aan verbouwd.

1 konijn, in stukken
2 grote of 3 kleine uien, in ringen gesneden
2 dl azijn
boter
5 blaadjes laurier
2 grote eetlepels mosterd
2 beschuiten
een scheut azijn
(zee)zout en versgemalen zwarte peper
250 gr gewelde pruimen
2 theelepels maizena
175 gr donkere basterdsuiker
1 plak ontbijtkoek

Leg de stukken konijn in een schaal, beleg het met de plakken ui en giet de azijn erover. Zet dit afgedekt in de koelkast en laat het daar een nachtje staan.
Laat de volgende dag het konijn uitlekken in een vergiet en dep hem/haar goed droog met keukenpapier (de azijn en de ui hebben hun werk gedaan en worden verder niet gebruikt). Smelt wat boter in een grote braadpan en bak hierin de stukken konijn aan - ze mogen een lekker kleurtje krijgen.
Giet warm water in de pan tot het konijn net onder staat. Besmeer de beschuiten met de mosterd en doe deze in de pan, samen met de laurierblaadjes. Breng het geheel aan de kook en laat het afgedekt 1 uur zachtjes pruttelen. Voeg op dat moment een klein scheutje azijn toe en de gewelde pruimen en breng op smaak met zout en peper. Laat de konijnstukken en de pruimen dan nog 30 minuten op een zacht vuurtje koken.
Na 1½ uur pruttelen is het konijn botermals en valt bijna van het bot. Haal de konijnstukken uit de braadpan. Voeg de basterdsuiker en het verkruimelde plakje ontbijtkoek toe aan de saus en roer goed. Om de saus eventueel meer te binden kun je nog de maizena (opgelost in een scheutje water) toevoegen - dat bleek bij mij wel nodig. Giet de saus met de pruimen over het vlees en serveer met pasta. Lang leve Stampertje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...