dinsdag 4 januari 2011

De Griekse tahinsoep van Tessa Kiros

Als kind was ik geen gemakkelijke eter. Dit lustte ik niet, dat wilde ik niet proberen - om hopeloos van te worden. Gelukkig is dit in de loop der jaren helemaal bijgedraaid. Inmiddels is het zover dat ik de meeste dingen wel lust c.q. eet (zoals bijvoorbeeld bloemkool, al is het nog met gezonde achterdocht). Helaas ben ik nooit over mijn afkeer van noten (behalve chocoladepinda's) en orgaanvlees (behalve paté - ik begrijp het zelf ook niet) heen gekomen. Verder huldig ik het principe dat je alles een keer moet proberen. Je kunt dan besluiten dat er geen vervolg komt, maar iets bij voorbaat al afkeuren - no way.
In het nieuwe boek van Tessa Kiros, "Mezze & moussaka" vond ik het recept voor tahinsoep. Merkwaardig. Erg bijzonder. Dat moest ik dus proberen!

Het oordeel: Inderdaad bijzonder en verrassend. De romige sesampasta in een soepje met het zure citroensap levert een spannende en lekkere combinatie op. Dit is geen gerecht voor de minder-avontuurlijke eter, maar voor alle anderen: een aanrader!

Voor 4 personen:
2 theelepels sesamzaadjes
½ theelepel paprikapoeder
snufje chilipoeder
1 theelepel geraspte citroenschil
150 gr verse pasta of 80 gr gedroogde pasta
130 gr tahin
sap van 1½ citroen
olijfolie, om erbij te serveren

Neem een kleine, droge koekenpan en rooster hierin de sesamzaadjes tot ze licht verkleuren. Voeg het paprikapoeder en het chilipoeder toe en bak dit kort mee, zonder dat het verbrandt. Voeg de citroenrasp toe en zet het geheel aan de kant tot gebruik.
Breng in de tussentijd 1 liter gezouten water aan de kook en kook hierin de pasta (verse pasta circa 2 minuten, voor gedroogde pasta geldt: de kooktijd is afhankelijk van de pastasoort - volg de aanwijzingen op de verpakking). Giet de pasta niet af!
Doe de tahin in een kommetje en klop deze los met het citroensap en een eetlepel van het pasta-kookvocht. Giet deze massa bij de pasta (op het moment dat deze gaar is). Laat de soep nog even een paar minuten op een laag vuurtje staan en proef of er eventueel nog zout bij moet (dat bleek bij mij niet het geval). Dien de soep op in soepkommen, druppel er een beetje olijfolie over en bestrooi de soep met het sesam-paprikamengsel en wat versgemalen zwarte peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...