dinsdag 21 december 2010

Bloemkool voor bloemkool-haters

Ik haat bloemkool. Zo. Het broccoli-broertje vind ik ok, maar bloemkool is naar mijn mening een laffe, kleffe hap. Geen kaassausje dat daar verandering in weet te brengen.
Bloemkool komt mijn keuken dus niet in. Nooit.

En toch... Laatst las ik op de site van NRC Next een stukje over het roosteren van bloemkool in de oven. Dat zou de bloemkool lekker knapperig maken en bovendien een volledig andere smaak geven. Dat klonk veelbelovend.
Bovendien hoorde ik via mijn maman dat nichtje M. doodleuk satésaus over de bloemkool giet. Aangezien satésaus zo'n beetje alles lekker weet te maken, leek dit ook een goed plan.

Afijn, ik heb dus voor het eerst in vele jaren een bloemkool gekocht. De ene helft is geroosterd in de oven, de andere helft gewoon gekookt en daarna verdronken in satésaus. Het oordeel: roosteren (en dan echt donkergekleurd roosteren) maakt de bloemkool inderdaad lekker knapperig en de laffe smaak verdwijnt naar de achtergrond. Mits voorzien van voldoende zout en peper wordt het eigenlijk best eetbaar.
De satésaus-methode werkt ook goed, zolang de satésaus maar in ruime en overheersende mate aanwezig is...
Ben ik nu een bloemkoolfan? Absoluut niet, maar beide methoden zullen best nog wel eens herhaald worden en daarmee heeft het broccoli-broertje zich toch maar mooi mijn keuken binnen weten te werken...!

Geroosterde bloemkool
Snijd de bloemkool in plakken van circa 1 cm dikte. Leg de plakken in één laag op een ovenplaat die met bakpapier bedekt is. Bestrijk de bloemkool met olijfolie en strooi er rijkelijk zout en peper over. Verwarm de oven voor op 210 graden Celcius en zet de bloemkool er zo'n 50 minuten in. Keer de plakken halverwege een keer om (en bestrijk dan opnieuw met de olijfolie). Het is de bedoeling dat de bloemkool echt donker geroosterd wordt; haal de plaat dus niet te vroeg uit de oven.

Bloemkool met satésaus
Snijd kleine roosjes uit de bloemkoolstronk en kook deze zo'n 6 minuten in gezouten water. Bereid in de tussentijd de satésaus - als je heel braaf bent (zoals mijn maman) maak je deze natuurlijk zelf (maar die van mij kwam gewoon uit een plastic bakje)! Serveer de bloemkool met de satésaus. Dank aan M. voor de tip!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...