dinsdag 25 januari 2011

Smoor daging

Ondanks de aanwezigheid van talloze potjes kruiden en specerijen, flesjes met de meest exotische sauzen, azijn en olie in alle mogelijke variaties (ik ga altijd helemaal los in een specialiteitenzaak), blijkt er altijd net in ieder geval één ingredient niet in huis als ik eens Aziatisch wil koken. Meestal los ik dat op door er lustig op los te experimenteren, of ik laat het ontbrekende ingredient gewoon weg. Onlangs vond ik echter een recept voor een Indonesische stoofschotel waar helemaal geen 'bijzondere' ingredienten worden gebruikt.
Het recept voor deze "Smoor daging" (of: in ketjapsaus gesmoord rundvlees) komt uit "De echte smaak van Indonesie" van E. Duxbury (Uitgeverij Caplan) en het is eigenlijk gewoon een Indische variant op hachee. Ja, echt! En dat is een groot compliment!

Ingredienten boemboe:
8 sjalotjes, in grove stukken
3 teentjes knoflook, in grove stukken
½ theelepel (versgemalen) nootmuskaat

Overige ingredienten:
50 gr boter
500 gr magere runderriblappen, in blokjes van 2 x 2 cm
circa 500 ml warme (niet heet) runderbouillon
3 eetlepels ketjap manis
2 kruidnagelen
(zee)zout, versgemalen zwarte peper en suiker

Maak de boemboe door alle ingredienten in een klein keukenmachientje heel fijn te malen. Met de hand hakken mag natuurlijk ook, evenals een lekkere pasta stampen met de vijzel - succes!
Smelt de boter in een grote braadpan en bak het vlees rondom bruin (eventueel in partijen). Haal het uit de pan en zet apart. Fruit de boemboe enkele minuten in de achtergebleven boter in de braadpan. Schep het vlees terug in de pan en giet er zoveel bouillon bij dat het vlees net onder staat. Over de bouillon: die van mij kwam van een doodgewoon blokje, maar als je eigengetrokken bouillon hebt - perfect!
Roer de ketjap en de kruidnagelen erdoor en breng het geheel aan de kook. Doe het deksel op de pan, zet het vuur laag en laat het gerecht 2 uur smoren tot het vlees gaar is. Haal dan het deksel van de pan en laat de smoor nog een half uurtje rustig verder pruttelen - zo dikt de saus iets in.
Verwijder dan de kruidnagelen (ik kon die kleine rakkers niet vinden - succes!) en breng op smaak met een beetje zout, peper en suiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...