zaterdag 12 februari 2011

Honing-kardemomkoekjes

Ik weet dat het heel hip is, maar alles wat met taart-, koek- en cupcakedecoratie te maken heeft, gaat enigszins langs me heen. Ik kijk met veel bewondering naar alle schitterende taarten en eet ze soms ook met veel genoegen op, maar ik waag me er niet aan om het zelf te proberen. De creatieve genen in de familie zijn namelijk duidelijk niet aan mij doorgegeven. Gelukkig zijn er veel mensen die hier wel een buitengewoon talent voor hebben en dan heb ik het natuurlijk over ééntje in het bijzonder....

Afijn, beeldig versierde koekjes hoeft dus niemand van mij te verwachten. Mijn koekjes zijn niet mooi, maar smaken (meestal) wel goed. Neem nou bijvoorbeeld deze honing-kardemomkoekjes, een recept dat afkomstig is uit "Specerijen" van Jane Lawson (Uitgeverij Van Dishoeck):

200 gr roomboter
150 gr fijne tafelsuiker of witte basterdsuiker
90 gr honing
250 gr bloem
1 theelepel bakpoeder
80 gr gemalen amandelen
2 theelepels kardemom
poedersuiker, om te bestuiven (maar dat was ik, ahem, vergeten)

Neem een steelpannetje en smelt hierin op laag vuur de roomboter, de suiker en de honing. Roer goed door, zodat de suiker oplost.
Verwarm in de tussentijd de oven op 170 graden Celcius.
Zeef de bloem en het bakpoeder boven een grote kom en roer de gemalen amandelen en het kardemompoeder erdoor. Giet de gesmolten botermassa erbij en roer alles door.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en schep hierop telkens een eetlepel koekjesdeeg. Druk het deeg iets platter (maar niet teveel, want de koekjes lopen in de oven nog uit). Zet de bakplaat 15-18 minuten in de oven. Laat dan de koekjes 5 minuten buiten de oven rusten en laat ze vervolgens op een rooster helemaal afkoelen. Bestuif met wat poedersuiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...