donderdag 17 februari 2011

Tamarinde rundvlees met sperziebonen

Wie houdt er van zuur? Ik! Om eerlijk te zijn vind ik alle smaken lekker, maar zuur is absoluut een favoriet. Ter illustratie: ik drink 's ochtends altijd versgeperst sinaasappelsap met heel veel citroensap. Bijna meer citroensap dan sinaasappelsap. Da's goed wakker worden!
Toen ik een tijdje geleden in een toko een potje met tamarindepasta kocht, stond vast dat er een keer een gerecht moest komen waarin deze zure puree de hoofdrol zou vervullen. Het bleek niet moeilijk om een recept te vinden: in "Specerijen" van Jane Lawson (Uitgeverij Van Dishoeck) staan er genoeg. Onder andere deze runderstoofpot, waarin een heel behoorlijke hoeveelheid tamarindepasta wordt gebruikt. Voor de absolute zoetekauw is dit volstrekt ongeschikt!

Voor 4 á 5 personen:
1 eetlepel plantaardige olie
750 gr runderstoofvlees, in blokjes van 2 x 2 cm
2 (rode) uien, in ringen
3 tenen knoflook, geraspt
1 eetlepel verse gember, geraspt
2 theelepels korianderpoeder
2 theelepels komijnpoeder
½ theelepel gemalen fenegriek (fijngestampt)
½ theelepel gemalen kruidnagel (fijngestampt)
½ theelepel chilipoeder
1 pijpje kaneel
100 gr tamarindepuree
6 verse curryblaadjes (maar ik gebruikte gedroogde kaffir lime bladen)
1000 ml water
200 ml kokosmelk
450 gr sperziebonen, gehalveerd

Note 1: In het oorspronkelijke recept worden 100 gr sperziebonen meegekookt in de stoofpot. Omdat ik dit wel erg weinig groente vond, heb ik zo'n 450 gr sperziebonen gebruikt. Aangezien mijn wok al bijna overstroomde, heb ik deze apart gekookt.

Note 2: Ik had geen gemalen fenegriek en gemalen kruidnagel in huis - wel de ongemalen versie. De vereiste hoeveelheden zijn door mij in de vijzel fijngestampt en toen aan het gerecht toegevoegd.

Verhit een grote wok op hoog vuur en voeg de olie toe. Voeg het vlees in porties (2 á 3) toe en bak dit 2-3 minuten op hoog vuur aan. Haal het vlees uit de wok. Doe dan de ui in de wok, zet het vuur iets lager en bak dit 2-3 minuten op halfhoog vuur. Voeg dan de knoflook en de gember toe en roerbak 2 minuten. Voeg dan het korianderpoeder, het komijnpoeder, de gemalen fenegriek, de gemalen kruidnagel, het chilipoeder en het kaneelpijpje toe en roerbak dit 2 minuten mee.
Doe het vlees terug in de wok en schep alles goed om. Voeg de tamarindepuree, de curryblaadjes en het water toe en breng het geheel aan de kook. Zet dan het vuur laag en laat alles, afgedekt met een grote deksel, circa 1½ uur zachtjes stoven. Roer nu en dan door. Giet de kokosmelk erbij, verwijder het deksel en laat de saus 5-10 minuten inkoken (bind de saus eventueel met wat aangelengde maizena). Doe de sperziebonen erbij en kook nog circa 7 minuten, tot ze gaar zijn, maar nog wel knapperig. Verwijder het kaneelstokje en de curry blaadjes, garneer eventueel met takjes verse koriander en serveer met rijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...