zaterdag 26 februari 2011

Oosterse bloemkool met kerrie, kokos en chutney

Wellicht is het al bekend: ik ben geen liefhebber van bloemkool. Desalniettemin doe ik pogingen om bloemkoolrecepten te vinden die me tóch bevallen. Eind vorig jaar experimenteerde ik al eens met geroosterde bloemkool en de succesvolle methode met satésaus.
Deze keer gebruikte ik een recept uit "De dunne vegetarier" van Antoinette Hertsenberg (Karakter Uitgevers). Aanbevolen door een klant, maar minus de cashewnoten die Antoinette erdoor doet, want als ik nou ergens écht niet tegen kan... Afijn, het recept werd omgebouwd tot een niet-vegetarische versie (cashewnoten gewoon vervangen door kipfilet) en ... ik vond het lekker!

Voor 4 personen (ik maakte de helft):
1 grote bloemkool, in vrij kleine roosjes
3 uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst
150 gr kipfilet, in blokjes
1 (groot) blikje tomatenpuree (140 gr)
1 eetlepel kerriepoeder
100 gr geraspte kokos
2 eetlepels mango chutney
1 theelepel suiker
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Verwarm wat olijfolie of boter in een wok en bak de uien tot ze glazig zijn (circa 3 minuten). Voeg de knoflook en de kipblokjes toe en bak deze zo'n 8 minuten mee, tot de kip lichtbruin en vrijwel gaar is.
Doe dan de tomatenpuree en het kerriepoeder erbij en roer alles flink door. Schenk (kokend) water in de wok (ongeveer 250 ml) en voeg de kokos, de mango chutney, de suiker en een beetje zout en peper toe. Roer dit goed door en doe dan de bloemkoolroosjes in de saus (leng eventueel nog een beetje aan met water als de saus te dik is). Kook de bloemkool in ongeveer 15 minuten gaar.
Serveer met (zilvervlies)rijst en bv. een komkommersalade.

Voor wie toch de vegetarische versie wil: vervang de kipfilet door 150 gr cashewnoten en voeg deze pas op het allerlaatste moment (als de Oosterse bloemkool al op het bord ligt) toe. Bak in dat geval de knoflook maar een minuut of 2 mee met de uien en voeg dan al de tomatenpuree en de kerrie toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...