donderdag 3 februari 2011

Julia Child's rode kool

Een paar jaar geleden maakte ik al eens het rode kool-recept uit "De kunst van het koken" van Julia Child (Uitgeverij Kosmos). Omdat ik toen nog niet deze blogpagina had, zijn er geen foto's van gemaakt. In de tijd die daarna verstreken is vertelde ik klanten in de winkel graag over het fantastisch lekkere recept en laatst realiseerde ik me dat het eigenlijk gewoon hoog tijd was om het opnieuw te maken. Waarschuwing: je moet er wel even de tijd voor nemen! De rode kool staat namelijk zo'n 5 uur te pruttelen - maar dan heb je ook wel een bijzonder lekkere maaltijd! Naast de rode kool, doe je allerlei verschillende ingredienten in een grote braadpan. Aan het einde van de kooktijd zie je daar niets meer van terug: er is alleen rode kool, maar alle smaken van de "verdwenen" ingredienten zijn er nog wel!

Mevrouw Child doet ook kastanjes in de braadpan, maar die heb ik achterwege gelaten. Bovendien zet zij de pan in de oven om op vrij lage temperatuur (165 graden Celcius) te garen, maar ik heb de pan gewoon op het fornuis zachtjes laten pruttelen.

Voor 6 personen:
125 gr gerookt spek, in blokjes of reepjes
50 gr wortelen, in dunne plakjes
100 gr uien, in dunne ringen
3 eetlepels boter
1000 gr rode kool, in fijne reepjes
300 gr zure appels, in plakjes (= 2 goudreinetten)
2 tenen knoflook, geperst
¼ theelepel laurierblad, fijngestampt in/met de vijzel
mespunt gemalen kruidnagel (= 2 kruidnagelen, eveneens fijngestampt)
mespunt nootmuskaat
½ theelepel zout
mespunt peper
2 glazen goede jonge rode wijn (Franse volgens Julia, maar ik gebruikte Italiaanse)
500 ml vleesfond of runderbouillon
(eventueel: 24 gepelde kastanjes)

Kook de spekreepjes 10 minuten in 1 liter water. Laat de reepjes uitlekken in een vergiet en doe ze dan in een grote braadpan, samen met de boter, de wortel en de ui. Smoor dit 10 minuten, tot de groenten zacht, maar niet bruin zijn. Voeg de rode kool toe en schep alles goed door elkaar. Leg het deksel op de pan en laat dit opnieuw 10 minuten smoren.
Doe dan alle andere ingredienten (appel t/m runderbouillon) erbij. Breng de vloeistoffen aan de kook, leg het deksel op de pan en draai het vuur laag. Laat de kool 4-5 uur (echt waar!) heel zacht stoven. Voeg eventueel 1½ uur voor het einde van de kooktijd nog de kastanjes toe. Breng op smaak met zout en peper.
Ik serveerde de rode kool met rösti en gegrilde kipfilet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...