zaterdag 5 maart 2011

Dukans hammousse met tomatensaus

We hadden Sonja, we hebben Dr. Frank en binnenkort heeft iedereen het over Dukan. Du-wat? Nou, Dr. Pierre Dukan, dieetgoeroe, aangenaam. Ook zijn Dukan-dieet gaat uit van een beperkte koolhydraatinname, terwijl het nuttigen van eiwitten en groenten wordt aangemoedigd. Vraag me niet naar de details, want ik heb de uitleg van het dieet nog niet grondig gelezen (maar dat ga ik nog wel doen, want zulke zaken interesseren me). Ik had namelijk in eerste instantie meer oog voor de recepten in "Het Dukan Dieet Kookboek" (Karakter Uitgevers). Het gaat namelijk weliswaar om een wijziging van eetgewoonten, maar dat betekent niet dat je nieuwe leven niet smakelijk mag zijn!
Ik maakte de hammousse met tomatensaus (voor de kenners: toegestaan vanaf fase 2, de cruisefase - daar zal wel geen exotische bootreis mee bedoeld worden...). In alle eerlijkheid moet ik hier melden dat de hammousse niet echt een mousse werd, meer een dikke saus - maar dat heeft er wellicht ook mee te maken dat ik niet de juiste roomkaas en creme fraiche heb gebruikt. Hoe dan ook: het smaakte prima! Licht en lekker! En al verkrijgt mijn versie waarschijnlijk niet helemaal de goedkeuring van meneer Dukan, het is een uitstekend voorgerecht!

Voor 4 personen:
Hammousse:
125 gr (gekookte) ham (plakjes, reepjes, blokjes, maakt niet uit)
30 gr magere roomkaas (bv. Philadelphia light)
125 ml demi creme fraiche
1 mespuntje paprikapoeder
(zee)zout en versgemalen zwarte peper
Tomatensaus:
1 blikje tomatenblokjes (400 gr)
1 teentje knoflook, grof gesneden
60 gr magere roomkaas (diezelfde Philadelphia light)
1 theelepel bieslook
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Het is allemaal kinderlijk eenvoudig: pureer de ingredienten voor de hammousse en laat het resultaat minimaal 1 uur rusten in de koelkast. Pureer dan alle ingredienten voor de tomatensaus en laat dit eveneens minimaal een uur in de koelkast staan. Klaar. Wow.
Presenteer dit voorgerecht in glaasjes en wissel de laagjes hammousse en tomatensaus af. Garneer met wat sprietjes bieslook of eventueel met wat blaadjes verse basilicum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...