donderdag 24 maart 2011

Indiase viscurry met paksoi

Als "randverschijnsel" van mijn deelname aan een beurs vorig jaar, ontving ik een tijdje het culinaire tijdschrift "Wining & Dining". Onlangs ontving ik mijn laatste exemplaar en daarin stond een eenvoudig en smakelijk recept voor een snelle viscurry. Er wordt kabeljauw gebruikt en dan is er natuurlijk de keuze tussen verse vis en diepvrieskabeljauw. Ik kocht de vis op een maandagochtend in de supermarkt en hoewel de houdbaarheidsdatum voor de verse kabeljauw nog (net) niet verstreken was, ging ik veiligheidshalve toch maar met de diepvriesversie naar huis.
De kabeljauw, basmatirijst en paksoi zijn allemaal vrij tamme smaken. Als je dan (zoals ik) ook een milde currypasta gebruikt, moet je wel even stevig met zout en peper de boel opschudden. Gebruik je een scherpere currypasta, dan zou ik veel voorzichtiger zijn. Altijd even proeven!

Het recept is afkomstig uit Wining & Dining, editie 1-2011.

Voor 4 personen:
300 gr basimatirijst
1 eetlepel olijfolie
1 (rode) ui, gesnipperd of in dunne halve ringen
1 paksoi, steel en blad in repen
2 eetlepels Indiase currypasta (ik gebruikte Patak's milde curry)
400 ml kokosmelk
400 gr kabeljauwfilet (vers of uit de diepvries), in stukken
1 limoen, in partjes
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en houd warm tot gebruik.
Doe een eetlepel olijfolie in een grote wok en fruit hierin de ui op een matighoog vuur. Voeg de in reepjes gesneden stukjes steel van de paksoi toe en bak deze zo'n 3 minuten mee. Doe de currypasta erbij en bak dit ook een minuutje mee.
Giet de kokosmelk bij de groenten en breng het geheel aan de kook. Doe de kabeljauw in de wok, leg het deksel erop en kook de vis in 10 minuten gaar. Voeg na 5 minuten het blad van de paksoi toe en kook dit de resterende 5 minuten mee. Breng alles op smaak met een behoorlijke snuf zout en versgemalen zwarte peper.
Serveer de viscurry met de basmatirijst en een partje limoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...