zaterdag 26 maart 2011

Salade met black-eyed peas, paprika en mosterddressing

Als ik bij een toko ben geweest, kom ik altijd naar buiten met een aantal flesjes, potjes en blikjes waar ik geen directe plannen heb. Soms heb ik geen idee wat ik eigenlijk precies heb gekocht, maar met een winkel vol kookboeken valt er altijd wel een passend recept te vinden. Ik ben gewoon altijd heel hebberig in een toko...
Soms neem ik ook wel wat minder exotische spullen mee, zoals een blik "black eyed peas" (ook bekend als "black eyed beans", of zwart-oogbonen). Echt bijzonder is het niet, maar in Nederland kom je ze niet veel tegen. In de Verenigde Staten en Midden-Amerika worden ze wel veel gebruikt en het volgende recept komt dan ook uit "The Martha Stewart cookbook" (Clarkson Potter Publishers).

Ik heb hier uiteraard Nederlandse maten vermeld, maar ik weet - uit de reacties van mensen in de winkel - dat veel mensen huiverig zijn voor recepten met Amerikaanse maten (cups, ounches etc). Daar is een heel eenvoudige oplossing voor: koop een setje Amerikaanse maatbekers (1 cup, ½ cup, ¼ cup etc). Bij mijn bijna-buren, kookwinkel "Het Kookeiland", zijn ze verkrijgbaar!

Bijgerecht voor 5 personen (ik maakte de helft):
2 blikken zwart-oogbonen (รก 400 gr per blik), afgespoeld en uitgelekt
2 bosuitjes, in dunne ringetjes
1 rode paprika, in blokjes
½ groene paprika, in blokjes
4 eetlepels fijngehakte bieslook
1 teentje knoflook, fijngehakt
2 eetlepels rode wijn azijn
1½ eetlepel grove mosterd
5 eetlepels olijfolie
1 kleine rode peper, zaadjes verwijderd, fijngehakt
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Neem een grote kom en meng hierin de bonen, de rode paprika, de groene paprika, de bosui, de bieslook en de knoflook.
Roer of schud een dressing van de rode wijn azijn, de mosterd, het pepertje en de olijfolie. Meng de dressing door de groenten, breng op smaak met zout en peper en serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...