dinsdag 8 maart 2011

Koolrabi-aardappelgratin met ham

Het is officieel: mijn oven is maf. Ik ben er aan gewend dat hij/zij altijd een tikje meer tijd nodig heeft dan in recepten staat vermeld, maar gisteravond sloeg alles.
Ik maakte de koolrabi-aardappelgratin uit het tijdschrift "Foodies" (maart 2011). Volgens het recept kun je dit gewoon maken met rauwe groenten, die je dan vervolgens 50-60 minuten in de oven schuift. Als voorzorgsmaatregel had ik (a) de koolrabi en de aardappels 2 minuten geblancheerd (trouwens, kan iemand mij uitleggen waarom daarna mijn aardappelschijven grijs/blauw uitsloegen?!) en (b) maar meteen 60 minuten ingesteld. Het resultaat: beetgare koolrabi en aardappels. Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik gruwel echt van aardappels die niet goed gaar zijn. Kortom: de ovenschotel heeft ruim 75 minuten in de oven gestaan (en toen was het nog kantje-boord).
Mijn advies: volg vooral braaf de onderstaande Foodies-aanwijzingen, maar controleer de gratin op gaarheid voordat je hem op tafel zet. Dat verdient deze lekkere ovenschotel namelijk!

Voor 3 á 4 personen:
750 gr vastkokende aardappels (Nicola)
2 grote of 3 kleine koolrabi's
100 gr geraspte belegen kaas
boter om in te vetten
(zee)zout en versgemalen zwarte peper
nootmuskaat
125 gr hamreepjes, of plakken gekookte ham
200 ml slagroom

Schil de aardappels en de koolrabi's en snijd ze in dunne plakken (2 á 3 mm). Verwarm de oven voor op 150 graden Celcius (ik vermeld hier altijd de temperaturen voor een heteluchtoven) en vet een grote, lage ovenschaal in met boter. Verdeel de plakken aardappel en koolrabi dakpansgewijs over de schaal (door elkaar) en strooi op elke laag groenten wat zeezout, peper, nootmuskaat, kaas en ham. Maak 3 of 4 lagen, afhankelijk van de grootte van je ovenschaal. Giet uiteindelijk de slagroom erover en bak de gratin in 60 minuten (...) gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...