woensdag 17 november 2010

De zuurkoolschotel van mijn maman

Ik had er voor gewaarschuwd en het begint meteen: mijn tijd in de keuken in november en december is (zeer) beperkt. Als er dan iemand zo vriendelijk is om een schaaltje met het één of ander klaar te zetten - dat alleen maar opgewarmd hoeft te worden - zeg ik geen nee! Gelukkig staat mijn lieve maman altijd paraat om me met Hollandse klassiekers bij te voeden (al was dat niet echt nodig) en onlangs mocht ik een schaaltje van haar lekkere zuurkoolschotel meenemen. Ik heb dit dus niet zelf gemaakt (wel helemaal zelfstandig in de oven opgewarmd...), maar maman was zo vriendelijk om het recept aan mij (en jullie) ter beschikking te stellen. Ze heeft geen idee hoe ze eraan is gekomen!

500 gr zuurkool (even goed uitknijpen, niet afspoelen!)
3 uien, fijngesnipperd
50 gr roomboter
400 gr rundergehakt
2 eetlepels kerriepoeder
1 klein blikje ananasstukjes, uitgelekt
ca. 100 gr ontbijtspek (plakjes)
ca. 100 ml runderbouillon
zeezout en versgemalen zwarte peper
aardappelpuree

Even voor de duidelijkheid: mijn maman trekt de bouillon zelf en maakt ook zelf de aardappelpuree! Niks pakjes en zakjes!

Haal de zuurkool uit elkaar en snijd de kool fijn. Verhit de boter in een grote koekenpan en fruit hierin de uien tot ze glazig zijn. Voeg het gehakt toe en bak dit rul. Voeg kerriepoeder, zout en peper toe.
Bekleed een ovenschaal met de plakjes ontbijtspek en schep het gehakt erin. Leg hier de zuurkool bovenop en leg de ananasstukjes weer bovenop de zuurkool. Schenk de bouillon er overheen en dek het geheel af met een laag versgemaakte aardappelpuree. Zet de schaal ongeveer 30 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden Celcius.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...