maandag 1 november 2010

Salade van zilvervliesrijst, tonijn en geroosterde groenten

Ok, ik geef het eerlijk toe: ik heb de laatste weken op koopavond een beetje gesmokkeld. Geen briljante koopavondsalades, maar een snelle wrap of (quel horreur!) instant noedels. Ja, nou, sorry hoor. Ter verdediging kan ik aanvoeren dat het niet meevalt om iedere week een spannende en vernieuwende salade te verzinnen. Er zijn ongetwijfeld mensen die daar de hand niet voor omdraaien, maar ik vind het moeilijk (stoofschotels daarentegen, daar kan ik eindeloos mee varieren...).
Toch lukte het deze keer om weer wat leuks te vinden en dat wil ik graag met jullie delen. Het recept komt uit het boekje "Saladegerechten" van Veltman Uitgevers (verkrijgbaar in de winkel).

1 (kleine) rode peper, vrij grof gehakt
1 courgette, in dunne plakken
1 kleine ui, in partjes
2 eetlepels olijfolie
zeezout en versgemalen peper
125 gr zilvervliesrijst
1 blikje tonijn van 185 gr, uitgelekt
geraspte schil van 1 sinaasappel
2 eetlepels sinaasappelsap
2 eetlepels olijfolie
3 eetlepels in stukjes gescheurde basilicumblaadjes

[Note: mijn ploeterende basilicumplantje leverde onvoldoende blaadjes op voor 3 eetlepels. Ik heb dan ook zo'n 2 eetlepels verse basilicum gebruikt, aangevuld met 1 theelepel gedroogde basilicum]

Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.
Neem een ruime ovenschaal en doe de rode peper, courgetteplakjes en ui erin. Breng op smaak met zout en peper en voeg 2 eetlepels olijfolie toe. Vermeng dit goed en zet de schaal zo'n 25 minuten in de oven. Schep de groenten regelmatig even om.
Kook in de tussentijd de zilvervliesrijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en laat daarna de rijst afkoelen.
Klop of schud een dressing van de sinaasappelrasp, het sinaasappelsap, de olijfolie en de basilicumblaadjes. Breng eventueel extra op smaak met zout en peper.
Vermeng in een grote schaal de geroosterde groenten, de zilvervliesrijst en de tonijn en schep de dressing er voorzichtig door heen. Klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...