vrijdag 26 november 2010

Zalm uit de oven met prei en gember

Het is koud buiten en dat betekent dat ik continu zit te broeden op lekkere recepten voor stamp- en stoofpotjes. Toch komt daar af en toe het besef doorheen dat het ook wel eens verstandig is om een dagje met iets minder zware kost in te lassen. Nigella Lawson noemt het "temple food" - gezond en licht verteerbaar eten. Heel lekker en goed voor een mens. Zodat je daarna gewoon weer verder kunt met de stevige winterse maaltijden.

Dit recept is niet van Nigella, maar komt uit mijn geliefde "USA cookbook" van Sheila Lukins. Briljant boek, maar dat heb ik al erg vaak benadrukt. Toch nog een keer: echt, als ik het niet meer weet en nergens inspiratie uit weet te halen, vind ik in dit boek altijd iets lekkers. Briljant.

Voor 4 personen (zoals op de foto te zien is, maakte ik de helft):
4 preien (totaal circa 700 gr), schoongemaakt en in dunne repen van circa 10 cm lengte gesneden
4 zalmfilets a circa 175 gr per stuk (ik gebruikte 1 grote filet)
4 eetlepels vers limoen- of citroensap
4 eetlepels olijfolie
1 eetlepel + 1 theelepel honing
1 eetlepel fijngehakte verse gember
zeezout en versgemalen zwarte peper
2 eetlepels fijngehakte bieslook (heb ik niet gebruikt)
4 parten limoen (heb ik niet gebruikt)

Blancheer de julienne gesneden prei circa 2 minuten in gezouten water. Giet het water af en laat de prei goed uitlekken.
Maak een marinade van 2 eetlepels limoen- of citroensap, 1 eetlepel olijfolie, de honing, de gember en zout en peper. Meng dit goed door elkaar. Leg de zalmfilets in een schaal en giet de marinade er overheen. Dek de schaal af en zet hem maximaal 30 minuten in de koelkast. Draai de zalmfilets na 15 minuten om. Attentie: laat de zalm niet langer dan 30 minuten in de marinade staan! De zuren in de marinade zorgen er namelijk voor dat de vis al "gekookt" wordt (net als in een ceviche) en een langere marinadetijd heeft dan tot gevolg dat de vis uit elkaar valt.
Leg de prei op de bodem van een ovenschaal. Schep de resterende 2 eetlepels limoen- of citroensap, maximaal 3 eetlepels olijfolie, zout en peper er doorheen. Leg de zalmfilets er bovenop en zet de schaal circa 15 minuten in de oven (voorverwarmd op 230 graden Celcius). Garneer de zalm met de bieslook en de partjes limoen en serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...