vrijdag 12 november 2010

Tagliatelle met rivierkreeftjes, chilipeper en tomaat

Het onderstaande recept is gebaseerd op een gerecht uit het boek "Puur Italiaans" van Tobie Puttock. Hij maakt er een mooi, een beetje "cheffy" gerecht van - compleet met langoustines, die maar een minuutje in de pan mogen en dan au-bain marie op temperatuur moeten worden gehouden. Jullie snappen het vast al: dat heb ik dus mooi niet gedaan. Daag, het was woensdagavond.
De langoustines zijn dus vervangen door rivierkreeftjes en ook verder is het gerecht een beetje simpeler aangepakt. In het originele recept wordt een grote gedroogde chili peper gebruikt, maar ik heb alleen gedroogde Lombok pepertjes in huis. Dat zijn hele kleine, maar gemeen vurige dingetjes en dus heb ik er maar ééntje van gebruikt. Tenslotte raadt Tobie aan om verse pasta te gebruiken - maar sorry, daar vind ik het leven te kort voor (echt, als ik nog eens tijd en zin heb, ga ik echt proberen zelf pasta te maken - maar he, het was woensdagavond).
Tobie's versie is dus ongetwijfeld bewerkelijker en misschien wel smakelijker - maar eigenlijk betwijfel ik dat sterk...

200 gr rivierkreeftjes
1 sjalot, fijngehakt
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 gedroogd Lombok pepertje, verkruimeld
15 gr bladpeterselie, inclusief steeltjes
2 eetlepels olijfolie
scheutje Chardonnay
6 romatomaatjes, in vieren gesneden en zaadjes verwijderd
150 gr tagliatelle
zeezout en versgemalen zwarte peper

Doe de olijfolie in een grote koekenpan en fruit hierin zachtjes de sjalot, de knoflook en het pepertje - zo'n 5 minuten, tot de sjalot glazig is.Voeg dan de rivierkreeftjes en de fijngesneden steeltjes van de bladpeterselie toe en laat dit zo'n 2 minuten meedoen. Draai dan het vuur hoog, voeg de tomaten, de grofgesneden resterende peterselie en de wijn toe en laat het 1 minuut even flink doorkoken. Breng op smaak met zout en peper.
Bereid in de tussentijd de pasta (verse of gedroogde, mag je helemaal zelf weten) volgens de aanwijzingen op de verpakking. Drapeer de tagliatelle op een bord en schep de rivierkreeftjes er overheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...