woensdag 27 juli 2011

Pasta met pancetta en paddenstoelen

Een tijdje geleden kwam vriendinnetje L. bij me eten. Ze is een groot liefhebber van pasta en ik kan me dus altijd uitleven op pasta-experimenten als zij komt. Helaas had ik deze keer geen tijd gehad om een nieuw, verbluffend recept uit te zoeken, dus ik besloot terug te vallen op een oeroud recept uit "Zien is koken - Het vier-seizoenen kookboek van Super De Boer" (niet meer in de handel) - in de veronderstelling dat ze deze pasta-variant nog nooit bij mij gegeten had. Fout. Ik had dit dus al wel eens voor haar gekookt (ongeveer 100 jaar geleden) en ze wist nog exact waar en wanneer. Oh. Nou ja, de volgende keer doe ik wel weer iets nieuws - deze keer hebben we gewoon good old pancetta & mushrooms gegeten!

Voor 4 personen:
300 gr tagliatelle (verde)
400 gr tomatenblokjes (blik)
1 ui, fijngesnipperd
1 takje rozemarijn, naaldjes fijngehakt
2 takjes tijm, blaadjes afgerist
½ theelepel gedroogde oregano
5 takjes basilicum, gescheurd
snufje suiker
2 eetlepels olijfolie
300 gr gemengde paddenstoelen, in plakjes
200 gr serranoham, in stukjes gescheurd
75 gr geraspte Parmezaanse kaas

Doe één eetlepel olijfolie in een ruime koekenpan en fruit hierin rustig de ui. Als de ui glazig is, kan de inhoud van het blik tomatenblokjes worden toegevoegd (en/of eventuele verse tomaten die je wilt gebruiken). Doe ook de rozemarijn, tijm, oregano en basilicum erbij. Breng op smaak met zout en peper en voeg een snufje suiker toe om de zurige ondertoon van de tomaten weg te nemen.
Neem een tweede koekenpan en doe hier eveneens een scheutje olijfolie in. Bak op hoog vuur de paddenstoelen bruin. Haal ze uit de pan en houd ze apart. Doe dan de serranoham in dezelfde pan en bak dit eveneens even op hoog vuur, tot de ham licht knapperig is.
Voeg de paddenstoelen en de ham toe aan de tomatensaus en warm even goed door.
Kook in de tussentijd de tagliatelle volgens de aanwijzingen op de verpakking in licht gezouten water. Vang een kopje van het kookvocht op, alvorens de pasta af te gieten. Voeg de pasta bij de tomatensaus en voeg (indien nodig) wat kookvocht toe om het geheel wat smeuiger te maken. Serveer de Parmezaanse kaas er apart bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...