woensdag 20 juli 2011

Verfrissend zomerdrankje met gember en munt

Voordat ik jullie zomer ga opfleuren met een verfrissend drankje, even een huishoudelijke mededeling. De trouwe lezers weten dat ik gewoonlijk 3 keer per week tracht een min-of-meer zinvolle bijdrage te leveren op dit blog. Normaal gesproken geen probleem, maar de komende weken gaat het toch allemaal even wat minder worden. Er is dan wel geen sprake van een vakantiereisje (de winkel is ook gewoon open), maar er komen wel wat vrienden op bezoek en er staan ook wat weekendtripjes gepland, dus mijn kookkunsten zullen af en toe op een laag pitje staan. De komende weken zal het tempo van posten dan ook worden verlaagd tot 2 per week, tenzij er natuurlijk iets totaal briljants voorbij komt! Ik zou bij voorbeeld een extra post kunnen maken over deze geweldige, verfrissende zomerdrank uit de koker van Jamie Oliver (daar is-ie weer!).

Dit "recept" (kun je dat zeggen over een drankje?) komt uit "Jamie in 30 minuten" (Kosmos Uitgevers) en het is een fantastische manier om de immer-uitdijende struik munt in m'n tuin in toom te houden. Echt, munt groeit tegen de klippen op, dus verwacht een flink aantal recepten waarin het gebruikt gaat worden. Behalve munt, is ook versgeraspte gember een hoofdrolspeler in dit drankje. Sinds ik m'n fabuleuze Microplane-rasp heb, is gember raspen een fluitje van een cent (zo'n rasp écht de investering waard) en het dingetje maakt overuren in mijn keuken!

Voor circa 1½ liter drank:
2 handenvol ijsblokjes
330 ml citroenlimonade met prik
1 liter spa rood of spa marie-henriette
een paar takjes verse munt
een stuk verse gemberwortel van 2 cm

Neem een grote kan (inhoud 2 liter) en doe hier de ijsblokjes, citroenlimonade, spa en munt in. Rasp er het stuk gemberwortel bij. Roer goed door met een houten lepel. Super!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...