zaterdag 2 juli 2011

Pastasalade met mango, appel, feta en chorizo

De salades op koopavond zijn soms een schot in de roos, soms historische missers (merkwaardig genoeg hoor je me daar nooit over, die moffel ik onder 't tapijt). Deze missers zijn meestal inspiratieloze zelf-geknutselde brouwsels, gebruikelijk gebaseerd op wat er nog in de koelkast staat en dringend op moet. Op andere donderdagen doe ik wat meer moeite en blijkt het meestal ook een stuk beter te smaken.

Voor onderstaande salade ben ik behoorlijk in actie gekomen, want er moesten nogal wat spulletjes in stukjes gesneden worden. Best gevaarlijk, op de vroege donderdagochtend vóór de eerste koffie. Maar: alle vingertjes zitten er nog aan! Hoewel ik in eerste instantie wat m'n twijfels had over de combinatie van zoet-fris (mango, appel) en zout-hartig (feta, chorizo), bleek dit recept een winnaar! Perfect ook voor een picknick of bijgerecht bij een zomerse barbecue.
Uit: "Zien is koken - Het vier-seizoenen-kookboek van Super De Boer" (niet meer verkrijgbaar)

Bijgerecht voor 4 personen:
200 gr pasta (bv. penne, maar ik gebruikte gemelli)
200 gr chorizo, aan één stuk
200 gr feta
1 mango, geschild
2 appels, geschild
50 gr pijnboompitten of walnoten
3 eetlepels sinaasappelsap
4 eetlepels yoghurt
1 eetlepel Provençaalse kruiden

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking in licht gezouten water en laat afkoelen. Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan.
Pak een scherp mes en ga aan het werk: de chorizo, mango en appels moeten in kleine stukjes worden gesneden. Verkruimel de feta. Roer een dressing van het sinaasappelsap, de yoghurt en de Provençaalse kruiden.
Neem een grote kom en vermeng hierin alle droge ingredienten. Voeg de dressing toe en roer/schep goed door elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...