donderdag 30 juni 2011

Pasteitjes met spinazie en feta

Misschien vreemd, maar ik heb (beter gezegd: had) nog nooit met filodeeg gewerkt. Bladerdeeg, dat ligt standaard in mijn vriezer, maar het dunne broertje had ik nog nooit in huis gehaald. Tot ik dit recept zag in een boek van Donna Hay en besloot dat ik de pasteitjes met spinazie en feta absoluut moest maken.
Op basis van deze ene ervaring kan ik niet zeggen dat ik erg enthousiast ben over het werken met filodeeg. Het is dun en het plakt aan elkaar. Aangezien de dunne velletjes toch echt allemaal één voor één gebruikt worden en je ze met gesmolten boter moet besmeren, vond ik het maar een irritant werkje.
Was het dan in ieder geval de moeite waard? Ja! Met uitzondering van het filodeeg is het namelijk allemaal reuze eenvoudig, gezond en smakelijk! Let op: deze pasteitjes maak je met rauwe spinazie, dus je hoeft niets voor te koken. Als je bovendien net zo lui bent als ik, koop je die spinazie kant-en-klaar voorgewassen in een grote zak en is het echt een fluitje van een cent.

Uit: "Seizoenskookboek" van Donna Hay (Van Dishoeck)

Voor 1 grote taart of 6 kleine pasteitjes:
600 gr spinazie, dikke steeltjes verwijderd en grof gehakt
handvol grofgehakte muntblaadjes
1 eetlepel geraspte citroenschil
200 gr feta, verkruimeld
3 eieren, losgeroerd
(zee)zout en versgemalen zwarte peper
5 vellen filodeeg (of 9 vellen voor de kleine individuele pasteitjes)
80 gr boter, gesmolten

Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius. Neem een grote schaal (echt een hele grote, de spinazie heeft ongekookt veel volume) en vermeng hierin de spinazie, de munt, de citroenrasp, de feta, de eieren en zout en peper naar smaak (ondanks de feta is een beetje extra zout nodig).
Voor 1 grote pastei:
Leg 2 vellen filodeeg op de bodem van een grote beboterde schaal, met wat gesmolten boter tussen de laagjes. Doe de helft van de spinazie erop. Dan opnieuw 2 velletjes filodeeg + boter. Vervolgens de rest van het spinaziemengsel. Tenslotte nog 1 filovelletje, bestreken met boter. Bak deze pastei in 25 minuten gaar en goudbruin,
Voor 6 kleine pasteitjes:
Neem 3 velletjes filodeeg en snijd er 2 rondjes van 20 cm doorsnee uit. Leg deze velletjes op de bodem van 2 licht beboterde pasteivormpjes (11 cm doorsnee). Doe hetzelfde voor nog 2 x 3 filovelletjes en 2 x 2 vormpjes (snapt iedereen het nog?). Zorg dat ieder velletje bestreken wordt met de gesmolten boter. Verdeel het spinaziemengsel in 6 gelijke delen en vul hiermee de vormen. Vouw het overhangende deeg naar binnen en bestrijk de bovenkant nogmaals met gesmolten boter. Bak 15-20 minuten in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...