donderdag 23 juni 2011

Pasta alla Norma

Ik heb best veel gereisd, maar op Sicilie ben ik nog nooit geweest. Ook niet op Schiermonnikoog trouwens, maar dat terzijde. In Italie kwam ik regelmatig en ik genoot er altijd van de mensen, het weer en vooral het eten. Sicilie lijkt me geweldig, dus wellicht komt het er nog eens van, maar in de tussentijd beperk ik me tot een typisch gerecht van het eiland: Pasta alla Norma. Volgens Wikipedia een gerecht dat vernoemd is naar de opera van Bellini (ook terzijde: zou dat dezelfde Bellini van die fijne cocktail zijn?) en dat wordt gemaakt met ingredienten die op het eiland in overvloede aanwezig zijn: tomaat, aubergine, basilicum en ricotta salata (een harde, zoute schapenkaas).
Ricotta salata is in de betere speciaalzaak verkrijgbaar, maar je kunt 'm eventueel vervangen door feta (zoals ik ook deed).

Het recept plukte ik uit "Italiaanse keuken" van Maxine Clark (Tirion Culinair).

Voor 4 personen:
3 middelgrote (paarse) aubergines
500 gr rijpe tomaten
3 eetlepels olijfolie
3 teentjes knoflook, fijngehakt
350 gr spaghetti
3 eetlepels verse basilicum, fijngehakt
3-4 eetlepels verkruimelde feta of geraspte ricotta salata
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Snijd de aubergines in kleine blokjes, doe ze in een vergiet, bestrooi ze met zout en laat ze minimaal 30 minuten uitlekken. Spoel dan de aubergines goed af met koud stromend water en dep ze droog.
Maak een kruis in de tomaten en dompel ze 20 seconden in kokend water. Plons ze daarna in koud water en verwijder het velletje en de zaadjes. Snijd het vruchtvlees in stukjes.
Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak hierin (op een vrij laag vuur, de knoflook mag niet verbranden) de knoflook in 2-3 minuten goudbruin. Voeg de tomatenstukjes toe en laat dit zo'n 15 minuten zachtjes pruttelen.
Kook in de tussentijd de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking. Bewaar 2 eetlepels van het kookvocht.
Neem een tweede koekenpan, doe hier een scheutje plantaardige olie in en bak hierin de blokjes aubergines. Na zo'n 10 minuten zijn ze klaar en kunnen ze door de tomatensaus geroerd worden.
Vermeng de spaghetti, het kookwater en de tomatensaus en roer de basilicum en de kaas erdoor (houd een beetje van de kaas apart en serveer deze in een kommetje bij de pasta).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...