woensdag 12 mei 2010

Apple puff pancake

Ik heb het een beetje druk. Positief druk, want: winkel, webshop, workshops, FoodLovers Festival - het vergt allemaal de nodige planning en voorbereiding. Van uitgebreid koken komt op het moment dus niet veel. Mijn maman stelde een paar dagen geleden zelfs voor dat ik misschien maar een patatje moest halen bij de cafetaria op 150 meter van mijn huis. Daar ben ik nog nooit geweest! Nou, da's niet waar, ik kwam er eerder wel eens Ben & Jerry's ijs halen, maar dat verkoop ik nu zelf in de winkel....
Maar: niks patat! Ondanks het tijdgebrek blijf ik toch vooral zelf kokkerellen, al is het allemaal wat minder verantwoord. Op zich een prima excuus om weer eens deze oude lieveling te maken: apple puff pancake. Een appelpannenkoek die je in een grote schaal in de oven maakt. Lekker om zo te eten, met poedersuiker en misschien een beetje maple syrup, maar ook lekker met wat uitgebakken bacon erbij.... Het zal de trouwe lezers niet verbazen: ook dit recept komt uit het "USA cookbook" van Sheila Lukins.

Voor 4 personen:
4 eetlepels ongezouten boter, gesmolten
3 appels (Golden Delicious of Elstar), geschild, zonder klokhuis, in stukken van 2 a 3 cm
1 eetlepel gele of bruine basterdsuiker
1 theelepel kaneel
4 grote eieren
125 ml melk
1 theelepel vanille-essence
snufje zout
60 gr bloem
1 eetlepel poedersuiker

Verwarm de oven voor op 230 graden Celcius. Vet een aardewerken of gietijzeren vorm met een doorsnee van 30 cm in met boter of olie.
Doe 2 eetlepels gesmolten boter in een koekenpan. Verwarm deze op matig vuur, voeg de stukken appel toe, bestrooi ze met basterdsuiker en kaneel en bak ze al roerend 10 minuten, tot ze zacht zijn.
Klop de eieren los met melk, 2 eetlepels gesmolten boter, vanille-essence en zout. Voeg de bloem toe en roer alles goed door elkaar.
Breng in de ingevette vorm een laagje appel aan en giet het eimengsel erop.
Zet de vorm in de oven en bak de pannenkoek in 20 minuten goudbruin. Bestrooi hem voor het serveren met poedersuiker en snijd hem in grote punten.

NB: Ik gebruikte een glazen vorm en liet de pannenkoek bijna 30 minuten in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...