woensdag 19 mei 2010

Klassieke asperges

Gewokte asperges, asperge pasta, asperge risotto - alle mooie varianten ten spijt, vind ik asperges het lekkerst als ze op de klassieke wijze zijn klaargemaakt. Of op de ouderwetse wijze. Of op z'n Vlaams, hoe je 't ook wilt noemen.

Tot mijn schande had ik dit seizoen - met alle drukte rondom FoodLovers en de workshops - nog geen asperges gegeten, dus toen ik weer even op adem kon komen wist ik wat me te doen stond. Helemaal klassiek is het natuurlijk niet geworden - de botersaus is vervangen door een witte saus van sojaroom en witte wijn. De dames van AlproSoya liepen op FoodLovers enthousiast hun producten uit te delen en het eerste kartonnetje heeft dus al een goede bestemming gevonden! De witte wijn is er heerlijk in en vormt een mooi excuus om weer eens een flesje open te trekken (en voor de Twitteraars onder de lezers: ja, dit was ook een Nieuw-Zeelands schaapje, maar dan een andere).

Behalve de saus, is de rest volgens mij wel authentiek. Dus: met ham (al zit deze door de saus, in plaats van erbij), met hardgekookte eieren en lekkere gekookte aardappeltjes. Tegen het einde van het seizoen maak ik misschien nog wel een wok-variant (asperges in Aziatische stijl klinkt goed!), maar voorlopig houd ik het dus even bij ouderwets, klassiek, Vlaams, lekker:

500 gr asperges, geschild
500 gr aardappels (vastkokers), in stukjes van circa 2 x 2 xm
2 eieren
250 ml kookroom
125 ml witte wijn
150 gr schouderham (dikke plakken), in kleine blokjes
1 eetlepel fijngehakte bieslook
25 gr ongezouten boter
zout en peper

Neem een grote pan en breng hierin een ruime hoeveelheid gezouten water aan de kook. Voeg de asperges, aardappels en eieren (ja, allemaal in 1 pan - dat bespaart afwas - en het kan me niet schelen dat de culi-politie nu naar lucht hapt!) toe. Haal de eieren er na circa 8 minuten uit en laat ze schrikken in koud water.
De asperges hebben in totaal ongeveer 10 minuten gaartijd nodig en de aardappelen 15 minuten (of korter, afhankelijk van de grootte van de blokjes).
Kook intussen de room en de witte wijn in een klein pannetje tot de helft van de hoeveelheid in. Voeg dan zout en peper naar smaak toe, laat de saus vrolijk rustig verder bubbelen en voeg - als de aardappels en asperges bijna klaar zijn - de ham en bieslook toe. Roer op het allerlaatste moment de boter door de saus en laat deze smelten.

PS: Ja, ik weet het, m'n Minnie Mouse wijnglas is extreem kitsch. En onweerstaanbaar leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...