donderdag 20 mei 2010

Zuid-Franse salade met tonijn, sperzieboontjes en roze ui

Vorige week waren mijn winkelburen op vakantie in Zuid-Frankrijk. Ze hadden schitterend weer en brachten de nodige tijd op het strand door. Moi, daarentegen, was gewoon in de kou en regen in Arnhem te vinden. Als goedmakertje heb ik daarom vanavond een Salade Nicoise gegeten - dat kan namelijk ook gewoon als je je niet aan de Cote d'Azur bevindt....
Het is natuurlijk niet een echt authentieke Salade Nicoise geworden. Daar gaat namelijk ansjovis in (had ik niet in huis) en zwarte olijven (wel in huis, maar vind ik lekkerder bij de borrel dan in een salade) en nog het één en ander. We zullen het daarom maar een Zuid-Franse salade noemen, want de belangrijkste ingredienten waren wel vertegenwoordigd: tonijn, sperziebonen, ui en ei. Omdat het een maaltijdsalade moest zijn (koopavond!) werden er nog aardappeltjes aan toegevoegd.

Het was trouwens de eerste keer dat ik de ui gemarineerd heb. Rauwe ui in salades vind ik altijd nogal scherp van smaak, maar door de ui een nachtje in citroensap te marineren wordt de smaak een stuk milder. De bonus komt dan in de vorm van de geweldige roze kleur die zowel als de ui als het citroensap daarna hebben!

500 gr aardappelen (vastkokers)
400 gr sperzieboontjes
1 blikje tonijn op olie
1 grote rode ui
sap van een halve citroen
1 ei
3 eetlepels milde olijfolie
½ eetlepel witte wijnazijn
zeezout en versgemalen peper

Snijd de rode ui in dunne (halve) ringen, doe de ringen in een kommetje en roer het citroensap erdoor. Zet het dan enkele uren (in mijn geval: een nacht) in de koelkast.
Kook de aardappelen in circa 20 minuten gaar en de sperzieboontjes in circa 10 minuten beetgaar in gezouten water. Kook het ei in circa 8 minuten tot het hard is.
[De lezers van mijn post over de asperges weten dat ik dit gewoon allemaal in één pan mik, maar ga gerust je gang om meerdere pitten van je fornuis te benutten]
Meng in een grote schaal de (afgekoelde) aardappelen (in hapklare blokken gesneden), sperziebonen en ei (eveneens in stukjes gesneden). Giet de olie uit het blikje af en verdeel de tonijn in grove stukken. Hussel het geheel door elkaar.
Giet het citroensap uit de gemarineerde ui in een kommetje en voeg de ui toe aan het aardappelmengsel. Omdat het grootste deel van het citroensap in de ui getrokken is, is er vrij weinig sap over. Voeg daarom circa ½ eetlepel witte wijnazijn toe, samen met 3 eetlepels olijfolie en rijkelijk zout en peper. Klop of schud (als je ook de trotse bezitter van een Jamie Flavourshaker bent) hiervan een dressing. Giet de dressing over het aardappelmengsel en vermeng het goed.

Ben je wel op zoek naar een echte, onvervalste Salade Nicoise? Kijk dan eens in "Basic Kitchen / De keuken van de Provence" van Catherine Quévremont.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...