maandag 31 mei 2010

Shandong noedels met rosbieflapjes

Alweer een noedelsalade? Ja. En niet eens een koopavondsalade. Deze salade begon namelijk zijn leven als (lauw)warme salade, of in ieder geval een salade met een warme moot tonijn bovenop. Dat kan niet in de winkel (geen opwarmmogelijkheid), dus moest dit thuis getest worden. Inmiddels ben ik een paar experimenten verder en weet ik dat deze noedelsalade prima als koopavondsalade zou kunnen dienen, want met een paar aanpassingen valt het allemaal goed koud te eten.

Het originele recept komt uit "Fresh + fast" van Michele Cranston, die het "Gebakken tonijn met boekweitnoedels" noemt. Helaas voor mevrouw Cranston, heb ik het toch een beetje anders aangepakt. Het boodschappen doen ging deze week namelijk een beetje gehaast en niet in m'n gebruikelijke supermarkt en daardoor lag er geen tonijn in mijn winkelwagentje. Het door haar voorgeschreven citroengras kon ik ook niet krijgen, van rauwe gember houd ik niet (tenzij het de ingelegde gember bij de Japanner is) en van de benodïgde "handvol" korianderblaadjes bleef weinig over omdat het plantje verlept was. Nee, soms lopen dingen niet zoals gepland.
Maar: de aangepaste versie bleek buitengewoon smakelijk en is inmiddels al in de herkansing gegaan. Dit is een blijvertje! En ongetwijfeld komt er nog een dag dat ik het inderdaad met tonijn ga maken, maar nu eerst mijn versie met rosbieflapjes:

3 eetlepels sojasaus
3 eetlepels sesamolie
1½ eetlepel balsamico azijn
3 eetlepels bruine suiker
3 eetlepels limoensap
1 theelepel serehpoeder (gemalen citroengras)
1 Spaanse peper, zonder zaden, fijngesneden
½ theelepel gemberpoeder
300 gr boekweitnoedels (ik gebruikte een mix van een beetje soba en vooral veel shandong noedels)
handvol blaadjes munt
handvol blaadjes koriander
1 rode paprika, in luciferreepjes of blokjes
1 kleine komkommer, in luciferreepjes of blokjes
1 eetlepel olijfolie
4 rosbieflapjes

Meng de sojasaus, sesamolie, azijn, bruine suiker, limoensap, serehpoeder, Spaanse peper en gemberpoeder in een grote schaal tot de suiker is opgelost. Zet weg.
Breng een grote pan met water aan de kook en kook hierin de noedels tot ze al dente zijn (ongeveer 5 minuten). Giet ze af en spoel ze af onder de koude kraan. Doe ze in een schaal met de dressing en voeg de munt, koriander, paprika en komkommer toe. Hussel alles door elkaar en verdeel het mengsel over 4 schaaltjes.
Verhit een koekenpan met anti-aanbaklaag op hoog vuur en voeg de olijfolie toe. Bak de rosbieflapjes maximaal 1 minuut aan elke kant en leg ze op de noedels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...