zaterdag 29 mei 2010

Pastasalade met mozzarella en heel veel verse oregano

M'n tuintje staat er weer fleurig bij en zoals gebruikelijk nemen de kruiden een prominente plek in. Voorlopig heb ik basilicum (treurig klein plantje, die moet nog een beetje aansterken), veel salie (yes, natuurlijk), rozemarijn, peterselie, bieslook (heeft de winter prima overleefd) en een enorme bol oregano. Binnenkort wordt hier nog een muntplantje aan toegevoegd en ik ga ook nog (weer...) een poging wagen met koriander. Zelfgekweekte koriander heeft mij in het verleden al geregeld tot wanhoop gedreven - al die moeite voor een paar zielige sprieten. Ik presteer het zelfs om een kant-en-klaar gekocht potje binnen een paar dagen tot grote treurigheid te laten verleppen. Koriander en ik, we hebben geen klik - om maar eens die vreselijke uitdrukking te gebruiken.

Die bol oregano, daar ben ik echt blij mee. Basilicum, tijm (dat ontbreekt trouwens nog in de kruidentuin, daar moeten we even wat aan doen), salie en oregano - dat zijn toch wel mijn lievelingetjes. Met gedroogde oregano vind ik niets mis (in tegenstelling tot heel veel andere gedroogde kruiden!), maar vers is natuurlijk nog lekkerder. Toen ik het volgende pastagerecht tegenkwam, brak voor mij de zon door. Al ben ik wel een beetje doorgeslagen, want ik heb de gebruikte hoeveelheid oregano ruimschoots verdubbeld. Maar ja, ik heb er zo veel van en het is zo lekker...!

En ik vraag het ook hier maar even (ook al via Twitter de wereld in gegooid): Heeft er iemand ervaring met het maken van pesto van oregano? Doe je dat gewoon in de klassieke combinatie met knoflook, Parmezaanse kaas en pijnboompitjes? Het lijkt me reuze lekker, maar ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Sterker, ik kan het in geen enkel kookboek terugvinden (en er staan hier maar 1.900 boeken).

150 gr koude gekookte pasta (bv. conchiglie, de welbekende schelpjes)
grote handvol verse oregano
1 theelepel gedroogde oregano
grote bol mozzarella
3 eetlepels olijfolie
1 eetlepel witte wijnazijn
zeezout, versgemalen zwarte peper

Scheur de blaadjes van de oregano en snijd eventueel iets kleiner. Snijd de mozzarella in kleine stukjes.
Maak een dressing van de gedroogde oregano, olijfolie, azijn, zout en peper.
Meng de pasta, verse oregano en dressing door elkaar en breng eventueel nog op smaak met zout en peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...