zondag 23 mei 2010

Kip met sinaasappelsaus

Het is misschien heel merkwaardig, maar ik heb geen barbecue. Ik heb er ook helemaal geen verstand van, maar ik ben wel een prettige gast als er door iemand anders een barbecue georganiseerd wordt. Ik kom namelijk graag en eet ook vrijwel alles met veel plezier op.
[Noot: iedereen mag bij mij komen eten, hoor, maar dat eten komt dan dus niet van een barbecue - dat jullie niet denken dat ik me altijd laat uitnodigen en zelf nooit wat terug doe...]

Het onderstaande recept haalde ik uit een boekje genaamd "BBQ!", terwijl je - gezien het bovenstaande -zou denken dat ik met zo'n boekje weinig kan beginnen. Toch klopt dat niet. Alles wat op een barbecue kan (nou ja, bijna alles), kan ook op een grillplaat (kijk, daar heb ik er dus 2 van) en anders wel in de oven. Het recept voor Kip met Sinaasappelsaus is door mij een beetje verbouwd en ik heb de drumsticks in de oven gegaard. Maar: voel je vrij om ze lekker op de barbecue te gooien. Wellicht kan ik dan uitgenodigd worden om te proeven?

8-9 drumsticks
1 handsinaasappel, geschild, in plakken

Marinade:
6 eetlepels Grand Marnier (maar ik gebruikte Red Orange likeur en wat mij betreft kan Triple Sec ook - als er maar citrus en alcohol in zit)
4 eetlepels citroensap, versgeperst
4 eetlepels sojasaus
1 eetlepel honing
1 rode peper, gehakt
1 eetlepel sinaasappelschil, geraspt
3 cm gemberwortel, fijngehakt (sorry, niet op de foto)
2 takjes basilicum, fijngehakt
1 rode ui

Hak in de keukenmachine de rode peper, gemberwortel en ui heel fijn. Meng de ingredienten voor de marinade goed door elkaar.
Voeg de marinade toe aan de stukken kip. Zorg dat de drumsticks allemaal goed bedekt worden door de marinade en zet dit afgedekt minstens 30 minuten, maximaal 8 uur in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius. Giet de marinade af (bewaren!) en bak de drumsticks circa 45 minuten in de oven (halverwege omkeren).
Breng de marinade in een klein pannetje aan de kook en meng de sinaasappelplakken er doorheen. Laat de saus circa 10 minuten heel zachtjes koken.
Leg de drumsticks op een voorverwarmde schotel en schep de Red Orange saus er overheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...