vrijdag 7 mei 2010

Sobanoedels met sesam a la Nigella

Er zijn van die dagen dat het allemaal niet zo lekker loopt. Als daar dan ook nog bij komt dat je het erg koud hebt (Hallo? Ik dacht dat de lente begonnen was?) en je maag constant om iets te eten zeurt, dan is het geen topdag. Nadat ik me dus al uitgebreid te buiten was gegaan aan versgebakken brood van de Duitse Bakker en volkoren ontbijtcrackers (die ook de rest van de dag prima te eten zijn) had ik nog steeds een ernstige aanval van lekkere trek.
Om 16.00 uur moest dus de kwark met mango er aan geloven - die eigenlijk als toetje rond 20.00 uur gepland stond. Conclusie: het was 16.15 uur, ik had nog steeds zin om wat te eten, de koopavond duurde nog tot 21.00 uur en ik had alleen m'n koopavondsalade nog. Plus een zakje Fisherman's Friends, maar die vullen niet noemenswaardig.

Gelukkig bleek de kwark met mango (magere kwark met puree op basis van 1 mango, sap van een halve citroen en een beetje suiker) wel een prima basis om het even op vol te houden. Toch was het enthousiasme groot toen ik eindelijk mocht happen in deze salade van sobanoedels met sesam. Een recept van Nigella Lawson, uit "Voor altijd zomer" (behalve dan in mei in Nederland). Ik heb trouwens nog een fijne noedelsalade van Nigella gespot (met pindakaas), dus die zal hier zeer binnenkort ook wel behandeld worden...

Het wachten werd uiteindelijk beloond en de salade stelde niet teleur (al had ik wellicht beter iets meer dressing kunnen maken, het geheel was nu aan de droge kant). Hier volgt het recept, origineel overgenomen van Nigella (voor 4 personen als bijgerecht, voor 2 personen als hoofdgerecht):

75 gr sesamzaad
zout
250 gr sobanoedels
2 theelepels rijstazijn
5 theelepels sojasaus
2 theelepels honing
2 theelepels sesamolie
5 lente-uien

Rooster de sesamzaadjes in een droge koekenpan op hoog vuur tot ze goudbruin zijn en doe ze in een kommetje.
Breng een pan water aan de kook en doe er wat zout bij. Kook de sobanoedels in 4-5 minuten (of volgens de aanwijzingen op de verpakking) tot ze zacht, maar nog niet week zijn. Spoel af met koud water en laat ze uitlekken.
Meng de azijn, sojasaus, honing en olie in de kom waar je de noedels in gaat serveren. Snijd vervolgens de lente-uitjes fijn, doe ze met de uitgelekte en afgekoelde noedels in de kom en meng ze. Hussel er tenslotte de sesamzaadjes door.
Laat de noedels minimaal een half uur staan, zodat de smaken zich kunnen ontwikkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...