donderdag 24 juni 2010

Indonesische pitabroodjes met snijbonen en taugé

Ik heb weinig principes, daar heeft een mens alleen maar last van. Maar één ding doe ik principieel niet: eten weggooien. Daar heb ik echt een enorme hekel aan en ik kan me er ook mateloos over opwinden als andere mensen dat wel doen. Een restje van het één of ander is namelijk prima een paar dagen later weer te gebruiken en anders kun je een overgebleven portie avondeten nog best de volgende dag als lunch eten of invriezen voor een andere keer. Denk aan al die arme kindertjes in Afrika en vooral: denk aan alle moeite die is gedaan om de producten zo mooi en smakelijk mogelijk te krijgen. En dat gooi je dus niet in de vuilnisemmer, grr...
In mijn koelkast bevonden zich nog wat snijbonen (die niet allemaal werden gebruikt voor de penne met snijbonen en geitenkaas), in de vriezer lag nog een klein pakketje runderreepjes (overblijfsel van de pitabroodjes met runderreepjes in chilisaus) en ook de pitabroodjes waren niet helemaal opgegaan. Aangevuld met wat vers gekochte taugé bleek van deze restanten nog een uitstekende maaltijd te kunnen worden getoverd!

150 gr snijbonen, in dunne diagonale reepjes gesneden
150 gr runderreepjes naturel
100 gr taugé
4 pitabroodjes
2 eetlepels zoete ketjap (ketjap manis)
1 eetlepel olijfolie
zeezout en versgemalen peper

Doe de olijfolie in een koekenpan en voeg de snijbonen toe. Bak de snijbonen circa 4 minuten en voeg dan de runderreepjes toe. Bak opnieuw circa 4 minuten, voeg dan de taugé en de ketjap toe en laat nog 2 minuten even sudderen. Breng op smaak met zout en peper.
Bak in de tussentijd de pitabroodjes in de oven volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snijd de pitabroodjes open en vul met het rundvlees-snijboonmengsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...