zaterdag 26 juni 2010

Aardappelsalade met saliepesto en gerookte kip

Sinds mijn zeer geslaagde experiment met de oregano-pesto, zit ik nu even in mijn pesto-fase. Mijn enthousiasme kent geen grenzen; ik zie ineens overal mogelijkheden. Zoals gebruikelijk heb ik een grote bol salie thuis staan (eigenlijk zijn het twee bollen, want mijn salie-fase duurt al vele jaren en daar doe ik niet geheimzinnig over) en ja, daar kun je dus ook pesto van maken. Het voordeel van een sublieme pesto-dressing is dat je niet moeilijk hoeft te doen over de inhoud van de salade. Beetje pasta of aardappeltjes, beetje dit, beetje dat - het maakt eigenlijk niet uit, want die pesto-dressing steelt toch de show. Behalve dan die gerookte kip, dat maakte het wel duidelijk allemaal nog briljanter. Het is duidelijk: ik zit ook in m'n opschep-fase.
........
Oke, ik ben weer met twee voetjes op de vloer geland, hierbij het receptje:

300 gr aardappels (vastkokers), gekookt en afgekoeld
½ krop ijsbergsla, in reepjes
1 gerookte kipfilet, in blokjes
50 gr Parmezaanse kaas
25 gr pijnboompitten, geroosterd in een droge pan
handvol salieblaadjes
1 teentje knoflook
olijfolie
1 eetlepel aceto balsamico
zeezout en versgemalen peper

Maak de pesto door in de keukenmachine of blender (of leef je lekker uit met een vijzel) de helft (25 gr) van de Parmezaanse kaas, pijnboompitten, knoflook, salieblaadjes, zout en peper fijn te malen. Maak het zo fijn of grof als je zelf wilt en voeg dan de olijfolie toe. Ook hier geldt: voeg volledig naar eigen inzicht toe. Omdat ik de pesto ging gebruiken als dressing voor de salade, heb ik iets meer olie toegevoegd dan ik normaal zou doen. Mix er tenslotte een eetlepel (of iets meer, als je dat lekker vindt) aceto balsamico door.
Doe de aardappels (in kleine blokjes), gerookte kip, de resterende kaas (in kleine stukjes) en ijsbergsla in een grote schaal en meng de pesto-dressing erdoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...