vrijdag 6 augustus 2010

Caipirinha-risotto met gerookte zalm

Vorige week zat ik te bladeren in het boek "The Brazilian kitchen" van Leticia Moreinos Schwartz. Eigenlijk was het m'n bedoeling om het Braziliaanse nationale gerecht (feijoada) te gaan maken, maar ik werd... afgeleid, zeg maar. Daar waren maar twee dingen voor nodig: dulce de leche (hiermee ga ik binnenkort eens aan de slag) en caipirinha. Trouwe lezers weten dat ik niet bepaald een afkeer heb van deze cocktail... Uiteindelijk werd de feijoada vergeten en maakte ik dit gerecht: caipirinha-risotto. Eigenlijk een normale risotto, maar dan bereid met cachaca (Braziliaanse suikerbietrum), limoenschil en limoensap. Mevrouw Schwartz serveerde het met een gegrild stukje zalm, maar ik roerde er stukjes gerookte zalm door (want, eh, die waren in de Bonus...). Het was heerlijk... Een volgende keer maak ik het echter toch ook eens met gewone (lees: niet-gerookte) zalm, want ik verwacht dat dan de smaak van de limoen en de cachaca een tikje sterker naar voren komt.

Dit recept is een bewerking van "Salmon with caipirinha risotto" uit "The Brazilian kitchen" van Leticia Moreinos Schwartz.

150 gr risotto-rijst
1 ui, fijngesnipperd
1 teentje knoflook, fijngesnipperd
olijfolie
50 ml cachaca (of gewoon een flinke scheut)
circa 400 ml visbouillon (mag best van een bouillonblokje)
geraspte schil van 1 limoen
sap van 1 limoen
250 gr gerookte zalmsnippers
1 eetlepel creme fraiche
zeezout en versgemalen zwarte peper

Doe een scheutje olie in een ruime koekenpan en fruit hierin zachtjes de ui en de knoflook, circa 5 minuten. Voeg dan de risotto-rijst toe en roer goed om, zodat alle rijstkorrels bedekt zijn met een heel dun laagje olie. Fruit de rijst zo'n 3 minuten en voeg dan de cachaca toe. Breng aan de kook (zachtjes koken!) en blijf vervolgens telkens een scheut visbouillon toevoegen. Roer goed en zorg dat de risotto niet droog kookt, maar voeg steeds op tijd extra bouillon toe. Na zo'n 20 minuten is de rijst vrijwel gaar (even proeven!). Voeg dan de zalmsnippers, de limoenrasp en het limoensap toe en roer even door. Laat dit nog circa 2 minuten koken en voeg dan de creme fraiche toe. Voeg eventueel nog zeezout (vond ik niet nodig) en versgemalen zwarte peper toe. Serveer direct. Let op! De risotto mag niet te droog koken, maar moet nog licht vloeibaar zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...