dinsdag 10 augustus 2010

Quinoa-salade met mango

Het recept voor de koopavondsalade van vorige week lag al een tijdje klaar, maar het was er nog niet van gekomen. Pas toen ik langs een grote stapel mango's op de markt wandelde bedacht ik me dat het er nu toch maar eens van moest komen. Ik leefde namelijk in de veronderstelling dat deze salade nogal bewerkelijk was (en ik had niet zo heel veel tijd), maar het bleek allemaal reuze mee te vallen.
Quinoa heb ik eerder gebruikt, maar als onderdeel van een salade was dit een primeur. Voor degenen die quinoa niet kennen: het is een graan-achtig gewas, dat oorspronkelijk uit de Andes stamt. Het is echter geen gras, geen graan, geen rijst - het is quinoa, maar het kan prima de plaats innemen van bijvoorbeeld rijst. Het is erg gezond en gluten-vrij, maar bovenal: het is lekker.

Het onderstaande gerecht is gebaseerd op een recept van "Dinner with Julie" - een blog dat ik met erg veel plezier volg!

150 gr quinoa
1 grote rijpe mango, geschild en in stukjes gesneden
1 rode paprika, in stukjes gesneden
½ komkommer, in stukjes gesneden
3 lente-uitjes, in ringetjes
1 blik (400 gr) rode kidneybonen, afgespoeld en uitgelekt
3 eetlepels lijnzaadolie
2 eetlepels witte wijnazijn
1 eetlepel mango chutney
1 theelepel honing
1 theelepel curry-poeder of milde curry-pasta
¼ theelepel komijn

Kook de quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakking in circa 15 minuten gaar. Laat de gekookte quinoa afkoelen.
Doe de lijnzaadolie, witte wijnazijn, mango chutney, honing, curry en komijn in een schoon glazen potje, draai het deksel erop en schud goed. Breng de dressing eventueel op smaak met zout en peper.
Doe de quinoa, mango, paprika, lente-ui, komkommer en bonen in een grote schaal, giet de dressing erover en meng goed door elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...